Volgens Gears of War-baas Rod Fergusson hoeven de fans van de shooter-serie niet te vrezen dat de aankomende film heel de bestaande verhaallijn verpest. In een interview met IGN liet hij namelijk weten dat het script zodanig is geschreven dat het een opzichzelfstaand verhaal wordt. Dit betekent volgens hem niet dat dat de film totaal niets met de games van doen gaat hebben.
Over gameverfilmingen heerst over het algemeen een vloek. Voor filmproducenten en regisseurs is de dunne lijn tussen ‘onbegrijpelijk voor de leek’ en ‘niet herkenbaar voor de hardcore fanbase ‘ lastig te vinden. Recente verfilmingen van games als Assassin’s Creed en World of Warcraft vielen vooral bij de puristen niet echt in de smaak, wat vaak te maken heeft met de versimpeling van het hele canon. Fans van Gears of War zagen daarom de bui al een beetje hangen, vooral toen Rod Fergusson aangaf dat de film zich in een ‘alternatieve realiteit’ afspeelt. Om de gemoederen wat tot bedaren te brengen, heeft Fergusson inmiddels wat context verschaft.
“I’m not going to say what’s going to happen in the story, all I’m saying is by saying it’s ‘alternate reality’ I’m not saying it doesn’t have game characters in it. I’m just saying it’s not in the game canon,” he explained. “Something that happens in the movie doesn’t affect the games. Something that happens in the games doesn’t affect the movie. Either way.”
Het kan dus zomaar zijn dat we een bekende kop voorbij zien komen in de film, maar die gaat dan niet een heel relaas houden over wat er in de games is gebeurd. Sterker nog, Dave Bautista – bekend van zijn rol als Drax the Destroyer in Guardians of the Galaxy – heeft al aangegeven dat hij best wel in de huid van Marcus Fenix zou willen kruipen. Nice! Fergusson zou dat niet eens een slecht idee vinden, maar die gaat niet over de casting. Daarbij heeft Bautista naar eigen zeggen last van een onzichtbaarheidscomplex, dus dat helpt ook niet mee.
Dus daar heb je het. Je hoeft je geen zorgen te maken over het Gears of War-canon dat helemaal verpest raakt. Laten we daarom vertrouwen op F. Scott Frazier en hem gewoon het verhaal laten pennen. Misschien wordt dit wel dé gameverfilming die de vloek doorbreekt.