Fast Forward 2012: Dishonored


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. Vele nieuwe games kunnen we weer verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag verliest Richard zijn eer door woorden te kladden over Dishonored, niet minder stijlvol natuurlijk.

Dishonored is een game die nog niet zo ‘in the picture’ staat. Toch brengt Bethesda het spel aankomende lente al uit. Hoog tijd om dit first-person stealth action spel eens meer aandacht te geven. Tijdens de Gamescom mocht ik al een mooi stuk van de game zien en dat liet een wisselvallige stemming bij mij achter.

WRAAK!!!
In Dishonored speel je Corvo. Ooit was hij een schildwacht van de keizerin. Vele keken naar hem op en liederen werden over hem gezongen. De keizerin is echter vermoord en Lord Regent, de werkelijke dader, heeft jou hiervan beschuldigd. Je zoekt wraak voor dit nare trucje en gaat achter je nieuwe aartsvijand aan. Gelukkig ben je een bekwaam zwaardvechter, is schieten je tweede natuur, weet je overal te infiltreren en heb je speciale bovennatuurlijke krachten. Zo kun je het lichaam van dieren overnemen, om bijvoorbeeld als een rat een gesprek af te luisteren. Of je kunt de tijd stilzetten om een veilige ontsnappingsroute te vinden.

Dit alles speelt zich af in een unieke setting. Stel je een oud Frans havenstadje net voor de grote industrialisatie voor. Witte herenhuizen, hoge lantaarnpalen, stapels kratten, kranen langs de waterkant. Tegelijkertijd heeft de omgeving ook moderne invloeden. Goede voorbeelden hiervan zijn motorische voertuigen en robotvijanden die nu nog toekomstvisies zijn. Het gevoel wat deze omgeving geeft is moeilijk te beschrijven. Denk eens terug aan de eerste minuten dat je BioShock speelde. Weet je dat nog? Je moet wennen aan de omgeving, maar het heeft iets heel intrigerends.

[SCREENSHOTS]
Jouw acties
In deze intrigerende stad en trouwens ook rondom de stad ben je redelijk vrij in wat je kunt doen. Het is een open wereld waarin je op pad gaat om jouw wraak te krijgen. Jouw acties in deze wereld hebben ook daadwerkelijk impact. Het doden van een slechterik kan voorkomen dat een onschuldige ziel wordt bestolen. Als je deze slechterik niet doodt, kun je later de stakker tegenkomen die is bestolen en hij zal zijn verhaal bij jou uitstorten. Het belangrijkste gameplay-aspect is echter de mogelijkheid om zelf te beslissen hoe je jouw vijanden en taken aanpakt. Ga je bruut naar binnen om iedereen te doden of infiltreer je om lekker af te luisteren. Gebaseerd op jouw speelstijl zal de wereld en de mensen die je tegenkomt veranderen.

Tot nu toe…
Op basis van wat we tot nu toe van Dishonored weten is het moeilijk om in te schatten wat we moeten verwachten. Gaat dit een heel speciaal spel worden dat iedereen gespeeld moet hebben of wordt het spel niets meer dan een snel tussendoortje? Ik weet het nog niet, maar geef Bethesda nu nog het voordeel van de twijfel. De open wereld, het verhaal en de unieke stijl spreken mij wel aan, dus ik ga Dishonered zeker in de gaten houden.

  1.   
    toqeer's avatar

    dit ziet er wel interessant uit ben wel benieuwd hoe de game word 🙂

  2.   
    Carcass's avatar

    klinkt goed.. alleen vraag ik me af in hoeverre het een open wereld is.. Worden mij tegenwoordig teveel games als open bestempeld.

  3.   
    MaxDamage_NL's avatar

    Carcass schreef, "klinkt goed.. alleen vraag ik me af in hoeverre het een open wereld is.. Worden mij tegenwoordig teveel games als open bestempeld. "

    Het spel heeft geen free roam ofzo. Het heeft meer zoiets als ze bij FarCry 3 hebben laten zien. Dat je verschillende manieren hebt om je doel te bereiken.

  4.   
    NightHawk's avatar

    Haha, op die derde foto dacht ik even dat het striders waren!