Voormalig medewerker Capcom wil erkenning voor creatieve talenten van Japan

Keji Inafune, een zelfstandige ontwikkelaar die voorheen bij Capcom gewerkt heeft, is van mening dat Japan haar creatieve talenten meer zal moeten erkennen. Volgens Inafune zijn er op dit moment weinig bedrijven of managers van studio’s die werkelijk iets willen bereiken en dus wil hij dat er iets verzonnen wordt om dit ‘gevoel’ terug te krijgen.

De Amerikaanse bedrijven doen het, aldus Inafune, vele malen ‘beter’ als het gaat om het aanmoedigen van ambities en het erkennen van talenten van ontwikkelaars. Een van de Amerikaanse bedrijven die het, in vergelijking met Japan, wel goed doet is ontwikkelaar Zynga. Het bedrijf zou volgens Inafune wél ‘de honger’ hebben – die Japanse studio’s dus missen – om zogenaamde helden te worden.

“There aren’t as many companies, or managers of development studios, that really want to succeed or accomplish something, so there needs to be something that gets that feeling back. You have outfits like Zynga that blew it out of the park from the very beginning — they have that hunger, they want to be the heroes, and it’s something the management recognises and nurtures.”
In een interview met de website Gamasutra oppert hij dat als de Japanse game-industrie wil veranderen, er eerst naar deze problematiek gekeken moet worden. Als bedrijven en studio’s hun talenten niet erkennen, zal er volgens Inafune geen verandering plaats kunnen vinden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren