Toen Team Bondi eenmaal L.A. Noire in ontwikkeling had en het erop aankwam om een uitgever te zoeken, was er niemand die het risico aandurfde om de detective-titel uit te brengen. Op een bedrijf na: Rockstar. In een interview laat Brendan McNamara van Team Bondi weten dat zowel de ontwikkelaar als Rockstar er erg goed vanaf zijn gekomen door dit risico te nemen.
Rockstar, they’ve been brave enough to take this huge risk and do a completely different type of game – and so the thing so far is just to see whether people will appreciate it and buy into it and like it, because hand on heart, everyone will talk to you in the rest of the games business and say ‘wow, what a huge risk Rockstar took with that one,’ but now it’s paying off.McNamara heeft enorm veel respect voor Rockstar. Hij zegt dat alleen het bedrijf achter Grand Theft Auto moedig genoeg was om een game uit te geven die eens volledig iets anders deed. Het is een risico die je loopt, want je hebt geen idee of consumenten zo’n titel appreciëren en het gaan kopen.
(..) there are some amazing games but there’s a lot of ‘me too’ and a lot of more of the same, and Rockstar continually push the envelope.Op de grote gamebeurzen verschenen veel goede trailers van games en er worden continu nieuwe grote titels geboren, maar volgens McNamara is het veel van hetzelfde en noemt hij het ‘me too’. Rockstar probeert elke keer iets anders en het bedrijf neemt daar ook de tijd voor. Ze geeft niet elk jaar een game uit; Rockstar zou in een cyclus van meer dan tien jaar makkelijk vijf titels uitbrengen.I think it’s one of the reasons why people have faith in them because they don’t just rehash things every year, and they spend enough time – GTA is the classic example – you could say that somebody could keep a game like that going for 10-years or longer and just do five versions.
De beste man van Team Bondi zegt tevens dat Rockstar van allerlei genres thuis is, van film noir tot western. L.A. Noire zou volgens McNamara logisch in elkaar steken met een script dat veel getest is, maar de game had de laatste titel van Team Bondi kunnen zijn met zo’n risico.
Wij vragen ons af: was L.A. Noire zo goed verkocht als een ander bedrijf de uitgever was? Denken jullie niet dat Rockstar ook gewoonweg een naam heeft opgebouwd en dat mensen sneller een game van Rockstar kopen ‘omdat het toch wel goed zal zijn’?
Ik ben het wel eens met die laatste zien. Ik denk als een wat onbekendere uitgever hem had uitgegeven, dat hij een stuk minder ‘positifief’ was beoordeeld, en minder verkopen had gehad.
Nou we zijn natuurlijk de afgelopen tijd te weten gekomen dat Rockstar niet alleen uitgebver was maar ook voor zeker 40% ontwikkelaar. Dus of de game zo goed was geweest als een andere uitgever deze had opgepakt? Geen idee, dat niemand het in het begin aandurfde zegt denk ik al genoeg.
ik ben het volledig met hem eens R* neemt altijd genoeg tijd om de game’s perect af te maken. dat is een van de vele dingen die R* goed doet, ze maken de game ziet snel af ze nemen er genoeg tijd voor 🙂
Ik denk wel dat het meer verkocht is gewoon omdat het van rockstar was, mede omdat R* voor kwaliteit staat.
De game heeft eigenlijk ook vooral goed verkocht omdat Rockstar erbij was. Zonder een bekende uitgever was deze titel misschien ook geen succes. Zijn genoeg titels die om deze reden zijn gefaald, maar toch goede games waren.
Ik denk ook dat het veel invloed heeft gehad dat rockstar hem uit heeft gebracht, en eerlijk is eerlijk, de game was en is bij lange na niet perfect.
Maar omdat de naam rockstar eronder staat krijg je toch a l snekl mee vertrouwen, want Rock* geeft een game niet voor niets uit. Ze moeten er wel potentie in gezien hebben en terecht ook want wat een goed spel is het.
EA ver***** hun naam als ze zo doorgaan met ruzie maken over Steam en zelf Origin maken, maar Rockstar doet het anders, hun geven een “onbekende” game uit en maken duidelijk dat ze wel risico durven te nemen en bouwen daar hun naam ook op.:)
Bij Rockstar is het dan ook alls of niets.
Slimme zet, het is orgineel spel en qua gezichtsanimatie laat het elk ander spel rustig achter zich.
Als R* een game uitbrengt kun je er bijna wel van uitgaan dat het een oed spel is!
Leer eerst normale zinnen schrijven.
En ook EA neemt risico. Ik zie Rockstar geen 300 miljoen euro pompen in een Star Wars MMO.
Klopt ik heb niet veel spellen er van gta & red dead redemtion op me ps3 maar die zijn zeker wel goed.
Gaan we mierenneukerig doen? kan de beste overkomen.
On-Topic: Tuurlijk neemt EA ook risico door PopCap over te nemen voor 1 Miljard euro maar ik bedoel van dat ze nog nooit een game hebben uitgebracht van waar nog niet zeker is dat het goed gaat verkopen.
kan iemand zich nog “the warriors” heugen voor de ps2?
vind k persoonlijk 1 van de beste games tot nu toe, terwijl die helemaal onbekend was,
en iedereen die k ken die em later kocht was er niet achter weg te slepen 🙂
Ik ken hem zelf niet gehad maar was wel leuk 😀
Ik denk dat de baas van Bondi Rockstar probeert te paaien gezien de man nogal anders denkt over hoe je personeel moet behandelen.
L.A Noire is toch wel een unieke speciale game net als Heavy Rain, het is gewoon niet voor iedereen dus ik vind het inderdaad knap dat alles toch goed heeft uitgewerkt. Het zelfde geld met Red Dead Redemption de uitgestorven western gerne heeft ook weer opnieuw een hoog aantal gamers weten te pakken.
Maar je kunt ook van Rockstar aanemen dat ze ook echt hoge kwaliteit afgeven voor je geld.
ongeacht de grote productie kosten. Inderdaad R* heeft ook zekker mijn respect. 8)
Over R* gesproken:
Red Dead Redemption’s Myths and Mavericks DLC Dated
Tóch is dat risico van EA nog redelijk binnen de perken aangezien Star Wars MMO’s al een brede fanbase hebben, met name in de VS. De kans om zo’n game te laten ‘slagen’ is groter dan dat zo’n game ‘faalt’.
Oh man, dat is zo’n fantastische game. Ik heb hem echt een aantal jaar gespeeld; blijft toch een beetje een cultgame, net als de film.