Laten we eerlijk zijn, we hebben indertijd de Orange Box gekocht om te genieten van Episode Two en Team Fortress 2. In hetzelfde doosje kwam echter ook Portal, een puzzelgame van circa drie uur, met in de hoofdrollen een ongestelde robot en een stilzwijgend testpersoon. Dat deze puzzelgame haast populairder zou blijken dan het oranje doosje zelf, daar zijn we inmiddels wel achter. Logisch dus dat we van Valve een langverwacht vervolg krijgen, maar hoe overtref je het immens populaire origineel? Met een vervolg dat het allemaal net een stapje verder neemt…
Uit op wraak
Portal 2 speelt zich honderden jaren na het origineel af en onze grootste nachtmerrie komt uit: de duivelse robot GLaDOS keert terug. Er resteert alleen één vraag: wie neemt het ditmaal tegen haar op? Die taak ligt verrassend genoeg wederom bij Chell, de testpersoon uit het eerste deel. Valve heeft in 2010 namelijk een alternatief einde uitgebracht voor Portal, die na een reeks extra puzzels te zien was. In dit einde wordt Chell na de explosie weggesleept door een robot van Aperture Science, waardoor ze weer terecht komt in een cel en voor honderd jaar wordt gepreserveerd. Alle hoop op vrijheid is voorgoed vervlogen.
Chell wordt na een paar eeuwen dus wakker in een verwoest en verwilderd Aperture Science. Ze is echter niet alleen, want de karakterkernen (boosheid, angst en dergelijke) van GLaDOS zijn over de jaren onafhankelijk geworden en reizen rond op rails. Het is dan ook Wheatley, één van de kernen, die Chell wakker heeft gemaakt; hij is bezorgd om de staat van Aperture Science en wilt dit corrigeren met haar hulp.
Na een heerlijk humoristische introductie gaan Wheatley en Chell door Aperture heen en ze komen uiteindelijk terecht bij de kamer van GLaDOS. Dit is het punt waarop werkelijk alles fout gaat in de game, want Wheatley, niet wetend wat er in het verleden gebeurd is, maakt GLaDOS per ongeluk ‘wakker’: GLaDOS leeft weer! Hoewel ze tamelijk rustig blijft in het bijzijn van Chell, weten we allemaal dat ze uit is op wraak. De heropbouw van Aperture Science begint en de strijd tussen Chell en GLaDOS barst los…
[SCREENSHOTS]
Groter, beter en grimmiger
Wat betreft het verhaal en de vertelling ervan zit het dus absoluut snor in Portal 2, daar hoeven we niet aan te twijfelen. Het draait in deze game anderzijds ook om de gameplay en Valve heeft meer dan genoeg trucjes om ons te vermaken. Zo kun je bijvoorbeeld speciale gel gebruiken om jezelf te versnellen en vallen te ontwijken. Of neem een gel die je juist extra hoog laat springen, om zo op onbereikbare plekken te komen. De mogelijkheden zijn eindeloos en Valve kennende worden die mogelijkheden ook werkelijk benut.
Al rennende, vliegende en springende door de fabriek heen, zul je merken dat er overal en constant gerepareerd wordt. Gevaarlijke onderdelen, een tig aantal robots en allerlei obstakels staan je op te wachten. Wheatley verzorgt onderweg het nodige humoristische commentaar en maakt de reis door Aperture Science een bijzondere. Hoewel je nog altijd gebruikmaakt van je portalenschietende geweer, zul je puzzels veelal met bijzondere elementen moeten oplossen. Een glazen kubus gebruiken om een laser om te leiden en trampolinespringen over gevaarlijke wateren zijn slechts luttele voorbeelden.
Tweemaal het plezier
Naast een intense singleplayer bevat Portal 2 geen multiplayer, dat component is volgens Valve te chaotisch om te balanceren. Hoewel dit voor sommigen vast en zeker een teleurstelling is, hoeven we niet te treuren, want we mogen wel aan de slag in een coöperatieve modus als een tweetal robots. Deze metalen helden zijn net zoals Chell getreiterd in diverse testkamers, maar de robots komen samen in actie tegen GLaDOS. Beiden voorzien van een Portal Gun puzzelen ze zich een weg door Aperture.
Het idee alleen al moet menig fan van zwakke knieën voorzien, want de humor ligt natuurlijk voor het oprapen in co-op. Nauw samenwerken om die ene richel te bereiken of je vriend het leven zuur maken door ‘per ongeluk’ te laat op die ene knop te drukken? De keuze is aan jou. Logischerwijs bevat deze modus dezelfde concepten van de singleplayer, maar net wat uitgebreider en moeilijker, aangezien je met twee man ingewikkeldere trucjes kunt uithalen. Valve benadrukt in ieder geval dat je nauw kunt en moet samenwerken om het einde te behalen.
Voorlopige conclusie
Portal 2 kan het ultieme vervolg worden op één van de meest bijzondere games van 2007. De singleplayer vertelt het verhaal van Wheatley en Chell, die het samen opnemen tegen GLaDOS, terwijl de coöperatieve modus zich focust op twee metalen helden. Het motief waarom we Portal 2 spelen, zal voor iedereen echter wel anders zijn. Ben je vastbesloten om te ontsnappen uit Aperture, neem je wraak voor een zekere vriendschapskubus of speel je Portal 2 om uiteindelijk beloond te worden met een stuk virtuele cake? De keuze is aan jou…
Portal 2 verschijnt 22 april.
Heb echt zin in dit spel, alles van Valve is super, en ongeloofelijk wat ze nog uit die goeie ouwe Source engine weten te rammen!
Ik kijk erg uit naar deze game. Zeker weten de grootste game van het eerste half jaar. En terecht, gezien Portal 1.
Ik vond Portal 1 ook al geweldig , laten we hopen (eigenlijk weet ik het al zeker) dat deze game minstens zo goed word!
maar er komen niet echt veel andere goeie games uit het eerst half jaar
Ik heb echt zin in dit deel 😀 Portal 1 was zo leuk, verwacht deze ook 😀 Maar eerst zou er toch juist wél een multiplayer in zitten? 😳
The cake is a lie, again!
die karakterkernen had je toch kapotgemaakt op het einde? of was dat iets anders?
Er zijn er nog veel meer en die karakterkernen zijn onafhankelijk geworden, waaronder Wheatley. 😉
een prachtig vooruitzicht zoals dit maakt mijn dag weer helemaal goed 😉
ik heb hier zo’n zin in! nu maar hopen dat er ook een verborgen hint naar Episode 3 in zit 😛