Als het aan Daniel Erickson van BioWare ligt, die momenteel met Star Wars: The Old Republic bezig is, behoort Final Fantasy vanaf deel XIII niet meer in het Role-Playing Game-genre. Erickson zegt dat je in Final Fantasy XIII geen keuzes meer hoeft te maken en geen personage creรซert. Zodoende leef je niet mee met je karakter.
- “You can put a ‘J’ in front of it, but it’s not an RPG. You don’t make any choices, you don’t create a character, you don’t live your character… I don’t know what those are – adventure games maybe? But they’re not RPG’s.”
Je kunt volgens Erickson een J voor RPG zetten, maar een RPG is het in ieder geval niet, zo stelt hij in een interview. Hij kan Final Fantasy XIII echter moeilijk in een ander hokje plaatsen, stiekem vindt hij het meer een adventure game.
Hij heeft wel gelijk.
FFXIII is gewoon een RPG, deel 13 heeft gewoon een systeem dat sneller werkt dat de normale RPG. Dat misschien soms wel lijkt op een action/adventure game. Maar dat kan ik precies hetzelfde zeggen over Mass Effect 2, die vervolgens minder RPG maar meer actie heeft. Dus ik ben het oneens met Erickson.
Japans he. je moet er van houden, ik vind het wel leuk maar zoveel keus heb je zowiezo niet bij een Japanse RPG. qua keuzes moet je toch een westerse hebben.
Zeggen de makers van Mass Effect. ๐ ๐ ๐
Geweldige games, maar dat zijn geen RPG’s, wat zij wel beweren.
Begrijp mij niet verkeerd, maar volgens mij heb je de keuze om bij Mass Effect al zeer in het begin nog voor het hele verhaal begint je eigen character al kunt maken zowel zijn class kunt bepalen ,laat staan de dialoog opties die je kunt kiezen in het spel en dan ook nog eens de good side & the evil side die 2 zogenaamde kanten waar jij je character na toespeelt heeft daarbij ook nog invloed op het verhaal . En dat maakt geen Rpg zegt u ?.
Met alle respect maar ben je nou een Final Fantasy fanboy of kijk je door de feiten heen van Mass Effect ?.
Je begrijpt niet wat een RPG is. Die man van het artikel snapt dat ook niet. De gameplay van Mass Effect is niet de gameplay van een RPG. Een eigen character maken/dialog options/karma/. Allemaal niet inherent aan het RPG genre.
Je begrijpt niet wat een RPG is. Die man van het artikel snapt dat ook niet. De gameplay van Mass Effect is niet de gameplay van een RPG. Een eigen character maken/dialog options/karma/. Allemaal niet inherent aan het RPG genre.
———————————————-
U zegt niet gelijk aan aan Het RPG genre .
het heeft wel de RPG stroming gemaakt tot op de dag van vandaag . Bioware Schepper van KOTOR , Dragon Age Origins , Neverwinter Nights , Baldurs Gate , die zeker niet te vergeten . bij alles heeft Karma een bepaalde staat van rol en doel in het spel.
Het is geen volledige RPG , daar geef ik u gelijk in . Maar het is er wel een en om dat nou van Final Fantasy te zeggen dan zeg ik een dikke vette NEE .
Want volgens mij weet u zelf niet eens wat een RPG is , laat staan de definitie van wat het nu is geworden ( Een RPG ) . [/quote]
Mja, wellicht niet. Mij kon de game gewoonweg niet zo boeien als elke andere FF. Volgende keer zie ik het graag toch weer anders.
FF is geen BioWare RPG. Geen WRPG. Maar het is wel een JRPG. Je weet wel, die type RPG’s zoals RPG’s jaren geleden begonnen zijn.
die uitspraak is sowieso zinloos, wat kan iemand het verekken wat voor type game het is de een omschrijft het zo de ander op een andere manier, als het een gruwelijke game is wat maakt het stijltje dan nog uit ๐
Volgens de beste mensen van Bioware zou dan 99 procent van de RPG’s die uit Japan komen geen RPG zijn.
Misschien moet deze beste man zich eens verdiepen in het land waar de beste RPG’s uit komen.
En ja dat is Japan.
Deze man snapt het.
keuzes zaten pas sinds fable echt in rpg’s. dus dit is onzin <_<
vind ik ook. ik vond die turnbase veel leuker