Op 17 december mogen Japanners al gaan genieten van Final Fantasy XIII en om die reden is de eerste review een feit. Het Japanse magazine Famitsu had de eer het eerste cijfer uit te delen aan het officiële dertiende deel uit de serie. Final Fantasy XIII kreeg van het blad 39 uit 40 punten, wat uit zou komen op een 9,8 in onze becijfering. Dit is de negentiende game in Famitsu die een puntje mist.
- “Given the quality all around, it’s a bit of a shame that the story is a straight path until the midgame. I’m also concerned about the lack of [gameplay] gimmicks before the midpoint.”
Final Fantasy XIII krijgt geen perfecte score om het feit dat het verhaal pas op de helft een briljante wending krijgt en ook de gameplay laat lichtelijk te wensen over tot het midden van de game.
- “The story being told is very deep and uniquely charming, not at all like FFs up to now. The battle system is innovative and has a lot of strategic elements. Being able to rewind back to just before the current battle is really nice.”
Positieve kanten aan de game zijn het verhaal in het algemeen door de diepgang en de charme, het innovatieve battle systeem, de toegankelijkheid voor zowel de fan als de nieuwkomer en ook de graphics toveren een glimlach op het gezicht van Famitsu. Wij moeten echter tot volgend jaar wachten tot we hiermee aan de slag kunnen.
Final Fantasy XIII neemt je mee naar een wereld die uit twee delen bestaat: hoog boven de grond zweeft Cocoon, de plek waar mensen wonen, en het gebied op de grond heet Pulse. Elk gebied wordt beheerst door een fal’Cie, een wezen dat is ontstaan uit kristallen. Mensen die door de fal’Cie worden uitverkoren om een groter doel te dienen, heten l’Cie (spreek uit als “luh-sie”). Elke l’Cie heeft een Focus, een doel dat je volgens de fal’Cie moet vervullen binnen een bepaalde tijd, maar de fal’Cie zegt niet expliciet wat dat doel is. L’Cie krijgen de kracht om Eidolons op te roepen, monsters die samen met hen vechten. Deze kracht kent echter een prijs: als een l’Cie sterft voordat zijn of haar Focus is vervuld, of als het de l’Cie niet op tijd lukt om de Focus te vervullen, verandert hij of zij in een monster genaamd Cie Corpse. Zodoende zien mensen het als een vloek als ze uitverkoren worden om een l’Cie te worden.
In de loop der tijd zijn de mensen in Cocoon steeds banger geworden voor de wildernis van Pulse, met als gevolg dat de overheid van Cocoon iedereen laat verbannen die ook maar iets te maken lijkt te hebben met Pulse. Een ware klopjacht ontstaat en het PSICOM-leger van Cocoon treedt met harde hand op. Niet iedereen is het eens met deze manier van optreden, waaronder de vlotte, blonde jongen Snow, die samen met enkele medestrijders Team Nora vormt en in opstand komt.
Door toeval komt Snow echter de hoofdpersoon van Final Fantasy XIII tegen, de pittige dame Lightning (een vrouwelijke versie van Cloud uit Final Fantasy VII). Lightning is een voormalig lid van het leger van Cocoon en samen met de afro-man Sazh vecht ze zich een weg naar de fal’Cie van Pulse. Het avontuur wordt nog spannender als Lightning, Sazh, Snow en de twee bannelingen, Vanille en Hope, tegen hun wil worden uitverkoren door de fal’Cie van Pulse om l’Cie te worden en daarmee ook direct vijanden van de mensheid worden.
Final Fantasy XIII verschijnt 9 maart op de PlayStation 3 en Xbox 360.
ik kom in mijn berekening uit op een 9,7 geen 9,6
Mijn excuses. Het is trouwens zelfs 9,8 xD. Ik zal het even aanpassen.
Als eerste de kans gekregen om het spel te recenseren en het spel krijgt vervolgens een hoog cijfer? Something smells fishy…
komt wel vaker voor dat Famitsu de eerste review heeft hoor
Maar sommige mensen zien in elk hoog cijfer onheil 😉
Mooi eerst cijfer, maar of hij ok hier zo hoog wordt beoordeeld…
Maar wie zegt dat er niet vaker een vies luchtje hangt rond Famitsu? Ik heb best vaak veel te hoge cijfers gezien bij Famitsu.
Sommige mensen wel ja, maar ik vind mijzelf daar niet onder vallen, ookal wil jij dat misschien impliceren. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik het helemaal eens was met een gigantisch hoog cijfer (LittleBigPlanet heeft volgens sommigen veel te hoge cijfers gehaald, waar ik het echt niet mee eens ben – LittleBigPlanet mag van mij gerust een 9,8 krijgen).
Maar je moet het mij vergeven dat ik een beetje sceptisch ben bij hele hoge cijfers. Het is namelijk vaak genoeg het geval dat mensen een puntje hoger geven aan een game omdat ze zo extra vroeg een reviewcopy krijgen en dat is niet alleen in Japan zo. Ik zeg niet dat het niet logisch is om dat te doen, maar het is niet echt leuk, want daardoor heb je dat je gewoon een advertentie aan het lezen bent en geen recensie.
Het liefst heb ik helemaal geen cijfers. Zelf vind ik de manier van Kotaku echt super (korte samenvatting en dan vertellen wat je goed vond en vertellen wat je slecht vond) maar cijfers geven trekt nou eenmaal bezoekers.
Nou ik schat wel dat ze ongeveer gelijk hebben. Toen ik de beelden zag was het gelijk van: ‘wow” dus mij maakt het zeker niet uit dat ze zo hoog krijgen des de meer game plezier
Als de game nog niet uit is, en er wordt een beoordeling over gegeven door iemand die het al heeft, dan is het toch een preview, of zit ik nu fout?
Final Fantasy is in Japan al uitgekomen, dus daarom. Maar nee, als ze de uiteindelijke versie recenseren (ook voor de releasedatum) is het een review en geen preview. Previews zijn meestal van een game die nog niet de ‘gouden status hebben bereikt.’