Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Het eerste deel van Beyond Good and Evil stamt alweer uit 2003 en het werd daarmee ook hoog tijd dat er een vervolg zou komen op de culthit. Hoewel de eerste geruchten over een mogelijk vervolg alweer uit 2006 stammen, kregen we pas op de E3 van vorig jaar de eerste sfeerbeelden te zien hoe Beyond Good & Evil 2 er uit zou kunnen zien.
Met de meest recente livestream is er meer informatie beschikbaar gekomen, maar wat weten we nu eigenlijk al van deze game? We zetten het uiteen, van begin tot eind…
Een uitgebreide doch rijke historie
We beginnen onze reis door de tijd in het jaar 2040, ten tijde van de ‘Gouden Eeuw van de Wetenschap’. In dit jaar bundelden de beste wetenschappers die de wereld te bieden had de krachten om samen diverse uitvindingen te creëren, zoals de propulsion engine. Door middel van deze uitvinding kon men grote afstanden in relatief korte tijd afleggen, waardoor weer een grote stap werd gezet richting het verkennen van de ruimte en het stichten van een kolonie in het heelal.
Vanaf hier maken wij een stap naar het jaar 2063. De aarde verkeert zich in een crisis. Computergestuurde AI keert zich tegen hun uitvinders, de mensheid. Nadat deze crisis suste, had men logischerwijze de hoop in kunstmatige intelligentie verloren en keerde zij terug naar ietwat ouderwetse vormen van communicatie. Dit is ook zichtbaar in de trailer die Ubisoft toonde op hun E3-persconferentie vorig jaar. Daarin versturen en ontvangen personages berichten met een een soort fysieke diskette.
In 2086 volt er opnieuw een wetenschappelijke doorbraak, wanneer een hybride onder de naam PEY’J-E527 kan praten met de mensheid. Hybrides bestaan voor een deel uit menselijk en dierlijk DNA en werden na deze gebeurtenis gekweekt en vooral gebruikt als slaven. Puur om mensen te vermaken, maar ook om experimenten op uit te voeren in, hoe kon het ook anders, de ruimte.
Later komt er alweer een einde aan het era van de aarde. Anno 2108 worden er namelijk diverse expedities opgezet naar een vijftal nieuwe Systems, compleet nieuwe zonnestelsels. Over veel van deze nieuwe plekken weten we echter weinig, te wijten aan de beperkte vorm van communicatie met die System. Enkel het derde System lijkt de uitzondering, en daarom zal het verhaal van Beyond Good and Evil 2 dan ook hier plaatsvinden.
Alle planeten die zich in dit derde System bevinden, zouden bereikbaar moeten zijn in Beyond Good & Evil 2, zonder ook maar een laadscherm te hoeven zien. Het zou daarmee de grootste game aller tijden kunnen worden.
Vanaf het jaar 2225 spreken we dan ook over ‘de periode van System 3’. In dat jaar werd de stad Ganesha, een stad met elementen afkomstig vanuit de Indiase cultuur, opgericht. Deze elementen zitten er niet voor niets in, de locatie waar de stad zich bevindt, lijkt aardig op het huidige India. De oprichting van Ganesha resulteerde in het startschot voor de massale kolonisatie in System 3.
In het jaar 2314 stortte een gigantisch schip, vol met mensen en hybrides, neer nadat deze werd aangevallen. Wie er precies achter deze aanval zat en met welke reden, is tot nader orde onduidelijk en zal waarschijnlijk pas verhelderd worden in de game zelf. Het hele zonnestelsel keerde zich in een soort shock na deze gebeurtenis. Nog nooit had er iets plaatsgevonden in System 3 van zo een grote schaal en met zoveel doden.
Dankzij deze shock en de enorme welvaart die werd verkregen door de inzet van hybrides, begon er een enorme opkomst van piraten te ontstaan, een die niet meer te stoppen was. Anno 2360 start dan ook de periode van de piraten. In deze tijd werd Jade, het hoofdpersonage uit de eerste game, geboren. Ook speelt Beyond Good and Evil 2 zich in deze periode af.
Prequel, of toch een sequel?
De game speelt zich, zoals eerder vermeld, af tijdens de periode van de piraten. Ondanks de opvolgende naam is Beyond Good and Evil 2 toch een prequel van het eerste deel. Zo is bekendgemaakt dat de game zich ná de geboorte van Jade, maar vóór het eerste deel plaatsvindt. Deze keuze komt voort uit het feit dat de meeste spelers hoogstwaarschijnlijk nieuwkomers tot de franchise zullen zijn. Door het originele verhaal vooraf te gaan, kunnen deze verse spelers zo in de franchise stappen zonder enig probleem te ondervinden. De cliffhanger afkomstig uit het eerst deel zal dan ook niet worden beantwoord in dit deel; andere elementen rondom het originele slotstuk zouden wel weer opgevolgd kunnen worden.
Dit komt vooral voort uit de filosofie van het rationalisme: alles wat gebeurt, heeft een reden. Wanneer een gebeurtenis plaatsvindt, moet daar ook iets aan vooraf zijn gegaan. Doordat álles in de Beyond Good & Evil-wereld met elkaar samenhangt, zou het zomaar kunnen zijn dat wanneer een gigantische gebeurtenis geschiedt, dit effect zal hebben op de gameplay van iedereen. Ubisoft heeft dan ook toegezegd dat de game singleplayer én co-op zal bevatten die met elkaar zullen samenhangen. Hoe men die samenhang wezenlijk wil uitwerken, moeten we op dit moment nog even voor lief nemen.
Join the Dark Side
Allereerst is er de mogelijkheid om je eigen space pirate te maken met behulp van de zogenaamde character creation, een eigen kapitein om de ruimtepiraat uit te hangen. Spelers kunnen daarbij zelf bepalen wie of wat ze willen worden; zij het een mens of een hybride. De mogelijkheden zou breed aanwezig moeten zijn.
Maar wat heb je eigenlijk aan een kapitein zonder bemanning? Bijzonder weinig. Daarom is ervoor gekozen dat je zo veel mogelijk (computergestuurde) bemanningsleden kunt rekruteren, zolang het ruimteschip hier de capaciteit voor biedt. Ook hierin is het vrijheidje blijheidje; iedereen en alles kan worden gerekruteerd. Je specifieke bemanningsleden prefereren elk een bepaald werkstation en kunnen zelfs helpen met het bereiken van nieuwe gebieden. Omwegen die mogelijkheid is het handig om eerst te oriënteren op welke werkpost er nog mensen nodig zijn, voordat er daadwerkelijk wordt gerekruteerd.
Aan de hand van je bemanningsleden, schip en je eigen ik kan dan een missie getackeld worden. Maar hoe ga je die uitdaging precies aanpakken? Dat laten de ontwikkelaars van Ubisoft compleet aan jou over. De game heet niet voor niets Beyond Good and Evil. Ergo, je mag zelf de keuze maken tussen bijvoorbeeld een wat agressievere aanpak, of een ietwat uitgekiende gang van zaken gebruikt. Zolang de missie uiteindelijk maar wordt voltooid, is het de wereld om het even.
Voorlopige conclusie
Een exacte releasedatum is nog niet gegeven, maar de recent vertoonde pre-alpha gameplay-beelden geven al aan dat de Beyond Good & Evil 2, waar momenteel meer dan honderdtwintig man uit drie verschillende studio’s aan werken, nog in de kinderschoenen staat. In andere woorden, het kan nog wel een poosje duren voordat de game daadwerkelijk het daglicht zal zien. Met hetgeen wat we momenteel al te zien en te horen krijgen over de game, kan er al snel geconstateerd worden dat de eisen en verwachtingen die de ontwikkelaars zichzelf stellen torenhoog zijn. Ook geeft Ubisoft nog aan dat er tijdens de aankomende E3 meer bekend zal worden gemaakt; het is in ieder geval gedaan met de stilte rondom Beyond Good & Evil.
Mocht je, net als je vrienden van GamersNET, met gespitste oren wachten op meer informatie over Beyond Good & Evil 2, houd dan vooral onze website in de gaten voor alle toekomstige onthullingen…
Denk dat t 2019 wordt. Hoop dat er dan wel een steengoede game ligt want heb hier hoge verwachtingen van op basis van wat ik al heb gezien.