F1 2017

F1-fans zijn de afgelopen jaren niet altijd verwend door Codemasters. Met F1 2015 wist de Britse ontwikkelaar echter de weg naar boven te zetten. Hoewel die game qua content behoorlijk karig was, had Codemasters op technisch vlak zijn zaakjes grotendeels op orde. Met het vorig jaar verschenen F1 2016 kon je ook weer gewoon aan de slag met een uitgebreide carrièremodus en voerde de ontwikkelaar de nodige verdere verbeteringen door. Codemasters had afgelopen jaar dus een uitstekende basis om op voort te borduren.

Massa’s diepgang

Zoals gebruikelijk zijn ook dit jaar de regels in de Formule 1 weer veranderd en rijden de auto’s dit jaar rond met onder meer beduidend bredere banden en een grotere voorvleugel. Natuurlijk heeft dit zijn weerslag op het rijgedrag van de auto’s en de vergrote mechanische grip zorgt ervoor dat rondetijden dit jaar beduidend lager liggen dan vorig jaar. Uiteraard zijn deze wijzigingen ook in F1 2017 meegenomen en dat betekent ook voor F1 2016-veteranen dat er weer even gewend moet worden aan de wegligging van de wagens.

Daar blijft het gelukkig niet bij, want ook op andere vlakken heeft Codemasters de F1-franchise flink doorontwikkeld. Zo bracht de carrièremodus in het vorige deel al behoorlijk wat content en vermaak en dat is nu nog eens opgeschroefd. Dit begint al bij de vrije training die je voorgaande aan iedere Grand Prix speelt. In deze drie oefenrondes kan je nu vijf in plaats van drie verschillende trainingsprogramma’s afwerken, waarbij oefensessies met de focus op je brandstofverbruik en race pace nieuw zijn. Niet alleen leer je met deze trainingsprogramma’s je auto en het circuit beter kennen, want ze leveren ook de nodige resource-punten op en die kun je goed gebruiken.

Waar je in F1 2016 met deze resource-punten een aantal simpele upgrades voor je auto kon aanschaffen, is dit systeem nu beduidend uitgebreider. De game bevat nu namelijk een uitgebreide ‘resource & development tree’ waarin de beschikbare upgrades onderverdeeld zijn in vier klassen; aerodynamica, motor, chassis en duurzaamheid. Afhankelijk van het team waarvoor je rondrijdt, zal je andere ontwikkelprioriteiten moeten stellen. Zo hoef je je bij McLaren weinig zorgen te maken over het chassis, terwijl je motor het slechtste van het veld is en dus wel wat ontwikkeltijd kan gebruiken. Bij Williams hoef je je dan weer minder zorgen te maken over de motor en kan je je resource-punten beter in het chassis en de aerodynamica van je auto steken. Daarnaast is het sowieso niet onverstandig om ook wat te investeren in de duurzaamheid van je motoronderdelen en je versnellingsbak.

In tegenstelling tot in de voorgaande F1-games slijten deze onderdelen namelijk tijdens het racen en zal je ze na een paar races ook daadwerkelijk moeten vervangen. Hiermee komt er, buiten het banden- en de brandstofmanagement, nog een extra laag tactiek in F1 2017 om de hoek kijken. Het te vroeg vervangen van je versnellingsbak of te vaak vervangen van motoronderdelen levert je immers een grid penalty op bij een race. Blijf je echter te lang racen met bijna versleten onderdelen, kan dit er onder andere voor zorgen dat je ineens niet al je versnellingen kunt gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat een mechanisch defect je race dan ook nog heel wat desastreuzer kan doen verlopen dan wanneer je achteraan het veld was gestart.

Een Hülkenberg content

De carrièremodus heeft dus de nodige extra diepgang gekregen, maar daar blijft het niet bij. Er is ook sprake van meer afwisseling. Historische F1-auto’s maken na een paar jaar afwezigheid weer hun opwachting in F1 2017 en deze klassiekers zijn ook in de carrière verwerkt. Een paar keer per seizoen word je namelijk uitgenodigd om mee te doen aan evenementen op uitnodiging, waarin je met deze historische auto’s kunt racen in verschillende scenario’s. Zo moet je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd een specifieke afstand afleggen of zoveel mogelijk andere auto’s inhalen. Dat is even wennen, want deze auto’s rijden natuurlijk anders dan de hedendaagse F1-auto waarin je het leeuwendeel van je racecarrière spendeert. Natuurlijk kun je deze klassieke F1-auto’s ook in losse Grand Prix-races gebruiken. Daarnaast bevat F1 2017 ook een flinke reeks aan Championships, waarin je met de hedendaagse of klassieke F1-bolides op verschillende banen met uiteenlopende regels toernooien speelt.

Bij deze toernooien wordt je niet beperkt tot de twintig tracks die de Formule 1 dit jaar telt. Want hoewel er, in tegenstelling tot met het stadscircuit Baku vorig jaar, dit jaar geen nieuwe circuits aan de Formule 1 zijn toegevoegd, hebben de banenbouwers van Codemasters niet stil gezeten. Van Silverstone, Suzuka, Circuit of the Americas en het Bahrain-circuit zijn er namelijk alternatieve, kortere varianten in de game opgenomen. Daarnaast kun je nu ook ’s nachts door de straten van Monaco racen. Een leuk extraatje.

Vandoorne in het oog

Daarbij heb je ook dit jaar weer de mogelijkheid om het nodige te tweaken. Middels verschillende assists kan je het jezelf wat makkelijker of realistischer maken. Nieuw is de mogelijkheid om de pitstop en het inrijden van de pitstraat minder geautomatiseerd te laten verlopen. Ook heeft Codemasters een van de kritiekpunten in onze F1 2016 review weggewerkt. Waar je in die game namelijk nog wel eens tussen ‘te goed’ voor de ene moeilijkheidsgraad was, maar het juist niet kon bolwerken bij een standje hoger, hoef je je daar in F1 2017 heel wat minder zorgen over te maken. Bij de moeilijkheidsgraad in F1 2017 wordt namelijk gebruikgemaakt van een slider, waardoor je de moeilijkheidsgraad precies zo kunt instellen dat je voldoende uitdaging geboden wordt. Aan dat andere kritiekpunt, de toch wat matige graphics van F1 2016, lijkt dan weer wat minder aandacht geschonken, want ook F1 2017 blijkt niet direct een grafische hoogvlieger te zijn.

Conclusie

Afhankelijk van het aantal ingestelde assists bieden de F1-games je de laatste jaren een meer arcade tot semi-realistische racegame en daar is in F1 2017 weinig in veranderd ten opzichte van F1 2016. Toch weet F1 2017 beduidend meer diepgang te bieden dan zijn voorganger, hoofdzakelijk doordat je je nu ook bezig dient te houden met de slijtage van je motoronderdelen en versnellingsbak. Naast dit aangename extra laagje tactiek biedt F1 2017 bovenal meer content. Zo kan je in je carrière en in losse races aan de slag met diverse historische F1-auto’s en zijn er alternatieve circuits van de Britse, Japanse, Amerikaanse en Bahreinse Grand Prix toegevoegd. Ook de diverse toegevoegde ‘mini championships’ bieden je buiten de carrière nog een extra drijfveer om wat meer kilometers te klokken in F1 2017. Kortom, voor de F1-fanaat is er dit jaar meer dan voldoende reden om te overstappen naar F1 2017.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Historische auto's
  • Meer diepgang in carrière
  • Moeilijkheidsgraad in te stellen met slider
  • Waan je een F1-coureur

Wat is NOT

  • Grafisch niet uitzonderlijk

9

  1.   
    Rittn's avatar

    Raar dat de graphics maar middelmatig zijn, aangezien ik had gelezen dat deze ‘4K’ is op de PlayStation pro.

  2.   
    Alfa Warrior's avatar

    Rittn schreef, "Raar dat de graphics maar middelmatig zijn, aangezien ik had gelezen dat deze ‘4K’ is op de PlayStation pro."

    ^^

    4K Betekend gewoon een resolutie ondersteuning. Zegt 0 over hoe het er uit ziet, Minecraft ondersteunt zelfs 4K.

  3.   
    Jerry97's avatar

    Ik heb me erg vermaakt met F1 2016 en nu ik een stuur en pedalen heb heb ik nog meer zin F1 2017. Goede duidelijke review trouwens.

  4.   
    BrainsBush's avatar

    Leon prima review. Heb je getest met HDR? Zie toch veel lovende reacties op de grafische pracht en praal vooral met HDR aan. (muv de personages).

  5.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ben heel benieuwd naar de nieuwe Carreer mode. R&D was in 2016 eigenlijk veel te makkelijk en ben na 230 uur wel weer toe aan vernieuwing

  6.   
    ScorpionNL's avatar

    Ik heb 2016 bijna completed. Dus kijk zeer uit naar het nieuwe deel.

  7.   
    Rittn's avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    ”Rittn” schreef, "Raar dat de graphics maar middelmatig zijn, aangezien ik had gelezen dat deze ‘4K’ is op de PlayStation pro."

    ^^
    4K Betekend gewoon een resolutie ondersteuning. Zegt 0 over hoe het er uit ziet, Minecraft ondersteunt zelfs 4K."

    Ik snap wat je bedoelt, maar 4K ziet er beter uit dan 1080p. Ik heb het idee dat de reviewer op een 1080p scherm/ monitor zonder HDR heeft gespeeld.

  8.   
    Leon 2.0's avatar

    Dank voor de positieve reacties!

    Van mijn kant nog even een wat late reactie, vanwege Gamescom, waarvoor excuses. Ik heb de game inderdaad niet met HDR en niet op 4K gespeeld (beschik niet over een 4K-tv en geen PS4 Pro). Dat betekent natuurlijk niet dat ik dan niet kritisch kan zijn op de grafische kwaliteiten van de game. Als ik F1 2017 namelijk vergelijk met andere spellen (die ik ook niet in 4K en met HDR speel), dan is het gewoon niet top notch.

    @Harambe; de carrière is wel echt beduidend toffer, dus daar kan je zeker wel weer wat uurtjes in stoppen! 🙂

  9.   
    JuulsJo's avatar

    Goede review! Ga het zeker kopen 😛