MENU

Halo Wars 2

Halo Wars is terug! In 2009 verscheen het eerste deel en dat was de enige strategiegame die echt goed werkte op de consoles. Het spel werd destijds ontwikkeld door Age of Empires-ontwikkelaar Ensemble Studios, maar voor het vervolg is de hulp ingeroepen van die andere RTS-gigant: The Creative Assembly (Total War). Halo Wars 2 vertelt het verhaal van de bemanning van de Spirit of Fire. Na een cryo-slaap van 28 jaar wordt de bemanning wakker nabij een nieuwe planeet, waar een gevaar schuilt waar zelfs de Covenant bang van wordt.

Rock Paper Scissor

De eerste Halo Wars kenmerkte zich door de schitterende tussenfilmpjes. Het voelde toen al als een ouderwetse RTS-game, waarbij je na een moeilijke missie beloond wordt door een tussenfilmpje. Wederom vertellen deze schitterende cut scenes het verhaal. Ditmaals zijn de Banished je tegenstander. Vroeger maakten deze aliens deel uit van de Covenant, maar zij hebben deze nu de rug toegekeerd. Het is zelfs de Covenant niet gelukt om deze sekte te verslaan en dus wordt de hulp van de Spirit of Fire ingeschakeld. Het verhaal wordt mooi verteld, maar is niet al te diep. Het gaat dan ook voornamelijk om de gameplay.

Wat dat betreft is er niet heel veel nieuws onder de zon. Halo Wars 2 lijkt in de basis enorm op het eerste deel. Dat is vooral leuk voor de fans die willen terugkeren naar de wereld van het eerste deel. De game is speelbaar op Windows 10, maar ik heb me gefocust op de Xbox One-versie, omdat strategiegames op de console enorm schaars zijn. De besturing is ook grotendeels in tact gebleven. Met het D-pad kun je snel wisselen tussen eenheden en als je de A-knop ingedrukt houdt, zal er een steeds grotere cirkel ontstaan zodat je meerdere eenheden kunt selecteren. Een wapenwiel zorgt ervoor dat je upgrades kunt selecteren.

Het systeem werkt nog steeds goed en zorgt ervoor dat consolegamers ook kunnen genieten van het ouderwets RTS-genre. Ouderwets is hierbij een belangrijk woord, want de game maakt duidelijk gebruik van het rock-paper-scissor-principe. Zo zijn vliegende eenheden als de Hornet goed tegen voertuigen, maar weer minder tegen soldaten. De Cobra, die luchteenheden gemakkelijk uit de lucht schiet, vormt daarbij weer een uitzondering. Elke eenheid heeft zo zijn voor- en nadelen en dit heb je snel onder de knie.

Grafische stappen

De game is grafisch prima in orde, al is er wel een groot verschil met het eerste deel. In Halo Wars 1 waren de kleuren heel erg flets. De Covenant waren paars en de UNSC groen. De kleuren van Halo Wars 2 ogen wat realistischer. Dit brengt helaas een groot nadeel met zich mee: het onderscheid is nu moeilijker te maken en het overzicht wordt beduidend minder. Aan het field of view is dan weer niks veranderd, terwijl dat duidelijk een gemiste kans is. Je kunt eigenlijk niet ver genoeg uitzoomen voor een mooi overzicht in de game. Een ergernis uit het eerste deel die is meegenomen naar Halo Wars 2.

Het bouwen van een basis werkt dan wel weer enorm soepel. Basissen hebben stroom en inkomsten nodig, waarna je verschillende gebouwen kunt plaatsen voor de verschillende units. Upgrades kun je ook uitvoeren en grafisch is het tof om te kijken naar je basis. Als je nieuwe eenheden bestelt, zie je een schip landen en nieuwe eenheden de basis binnenlopen. Als het geen oorlog was geweest was het een gezellig tafereel. Het bouwen van basissen is mijn favoriete onderdeel van de game en staat als een huis.

Dat geldt in mindere mate voor de gevechten. Ze zijn vermakelijk, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om de aantallen. Het is absoluut waar dat bepaalde eenheden beter zijn tegen andere, maar als puntje bij paaltje komt, gaat het vooral om hoeveel eenheden je inzet. Er is een limiet aanwezig, maar dat maakt gevechten nooit echt moeilijk. Dit geldt ook voor de multiplayer, die vooral draait om de snelheid van levellen in plaats van de echte kwaliteiten van je tegenstander.

Conclusie

Halo Wars 2 draait vooral om het ouderwetse RTS-gevoel, met schitterende tussenfilmpjes en snelle actie. De game is niet heel diep en vooral tof voor de mensen die terug willen naar Halo Wars 1. Er zijn weinig vernieuwingen doorgevoerd en ook het verhaal blijft vrij oppervlakkig, hoe tof het ook is om de cutscenes te bekijken. Halo Wars 2 is een lekkere snack tussendoor voor de Halo-fans, maar net te simpel voor de doorgewinterde RTS-speler.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Prachtige tussenfilmpjes
  • Base building is fijn
  • Leuk voor de fans

Wat is NOT

  • Aantallen belangrijker dan tactiek
  • Verhaal blijft oppervlakkig
  • Soms wat onoverzichtelijk

7

  1.   
    mmx's avatar

    Ziet er goed uit maar ik denk dat dit geschikter is voor de PC .Ik denk toch wel dat ikhier wel voor ga RTS vind ik top .

  2.   
    DB Ries's avatar

    Halo Wars 1 speelde hartstikke lekker op de Xbox.

  3.   
    LorenzoLegendz's avatar

    Er zijn zeker OP units in dit spel, vooral als je Anders´s sentinels gebruikt.

  4.   
    mheiden21's avatar

    Merkte al in de beta dat je nog steeds te weinig kon uitzoomen, was gelijk een reden om de game niet te willen hebben. In het eerste deel irriteerde ik me er zwaar al aan.

  5.   
    Neolite's avatar

    Een RTS voor de console, dat is iets wat je nooit goed kan doen. Hoe leuk het ook is, hoe mooi het ook mag zijn, ze horen thuis op de pc.