Na het geweldige vierde deel, het degelijke vijfde deel en het ietwat tegenvallende zesde, gaat Resident Evil 7 het helemaal anders doen. Wat hetzelfde blijft? De spanning van de game! Sterker nog, met de VR-ondersteuning zal je het niet meer droog kunnen houden. In de stijl van bijvoorbeeld P.T. speel je in de eerste persoon een verhaal met enorme spanningsbogen en schrikmomenten. Bovendien weet je nooit wat echt is als je iets denkt te zien. Zag ik dat nou goed? Wij mochten twee uur aan de slag met een aantal demo’s, Beginning Hour, Lantern en Kitchen.
Een bijzondere manier van verhalen vertellen
Het eerste wat duidelijk wordt als je Resident Evil 7 begint, is de grote machteloosheid die je hebt ten opzichte van de vorige delen. Daar speelde je nog als bewapende agenten, die professioneel hun mannetje stonden. In RE:7 kruip je in de huid van Ethan, vier jaar na de gebeurtenissen uit Resident Evil 6. Jouw vrouw is vermist en je besluit op onderzoek uit te gaan. Je bent dus een “gewone” burger, zonder wapentraining, militaire vesten of ondersteuning. Het gebrek aan wapens zal echter niet blijvend zijn, want later in de game zal je je daadwerkelijk bij vlagen kunnen verdedigen. Toch is de machteloosheid wel iets dat een grote rol speelt.
De manier van het vertellen van het verhaal is enorm bijzonder. In het Haunted House uit onze speelsessie is namelijk iets heel ergs gebeurd. Hier kom je achter door bepaalde videoboodschappen te vinden. Heb je een videoboodschap gevonden en in de videorecorder gestoken, dan ga je het verhaal van die videoboodschap daadwerkelijk zelf spelen. Dit is niet alleen uniek (meestal krijg je slechts een filmpje of audioboodschap), maar ook nog eens enorm afwisselend. Met verschillende personages ga je de vermissing van Mia onderzoeken. Zij is al jaren vermist, maar opeens krijg je als Ethan (haar man) ene boodschap die het tegendeel beweert.
Welkom bij de familie Baker
In de speelsessie mocht ik een deel van het verhaal van Mia naspelen. Machteloosheid is ook in deze demo het grootste verschil met voorgaande Resident Evil-games. In de demo wordt je opgejaagd door Marguerite, die je later leert kennen als Mrs. Baker. Het level heeft maar één doel, het opjagen van jou als speler. Nu moet je weten dat ik deze speelsessie in PlayStation VR heb gespeeld. Voor de buitenstaander is dit een belachelijk gezicht, want om Marguerite te ontwijken, moet meermaals wegduiken, zoals je dat ook in het echt zou doen. Check GN Vlog #68 vanaf 05:10 om dit in mijn geval te bekijken.
Dat je constant vol angst en schrikmomenten aan het spelen bent behoeft geen uitleg. Zoals in elke goede horrorervaring zijn het vooral de momenten waarop je niks doet die het meest angstig zijn. Zie je daar nou een hand achter die deur? Een schaduw? Er is ook kleine puzzels te vinden die je verder laten gaan. Het zorgt voor een enorm intense ervaring, zowel in VR als regulier.
Voorlopige conclusie
Resident Evil 7 gaat een enorm intense ervaring worden, dat kunnen we alvast beloven. De keuze voor gameplay in de eerste persoon draagt daaraan enorm aan bij. Dat geldt dubbel in VR, al is de machteloosheid een nog grotere breuk met eerdere delen. Het doet enorm denken aan P.T. en dat is een dikke pré, al is het wel even slikken voor mensen die gewend zijn aan de oude delen. Er wordt ons gegarandeerd dat je niet de hele game machteloos zal zijn en er zullen dus ook wapens aanwezig zijn, maar het zal een kleinere rol spelen. Een groot contrast met de rol van gewapende politieagent in de vorige delen. We kunnen Capcom niet beschuldigen van een gebrek aan vernieuwing en daarom ga ik ze absoluut een kans geven met Resident Evil 7: Biohazard. Zeker omdat alles wat we nu gespeeld hebben dik in orde is. Angst is wat gamers willen en angst is wat je gaat krijgen! Zeker in VR is dat meer angst dan in alle voorgaande delen tezamen. Ik ben benieuwd naar de familie Baker en we gaan ze op 24 januari écht leren kennen, tegen beter weten in.
Zo te lezen pakken ze weer flink uit bij Capcom ik ben zeer benieuwd
Ja dit is toch een reden voor mij om de VR bril te halen en lekker te griezelen in Res 7
Zeker vergeleken met de latere RE-delen lijkt dit toch echt een stap in de goede richting (lees: terug naar survival horror). De overeenkomstige factor in meer recente genregenoten als Slender, Outlast, Amnesia en zelfs Alien: Isolation (en in zekere zin ook de P.T.-demo) zit ‘m juist in dat gevoel van machteloosheid: je bent geen Rambo meer, maar hopeloos outmatched in een 1 op 1 met de villain(s). Dat maakt de ervaring in die games zo enorm sterk en dat hebben ze bij Capcom nu ook in de gaten.
Ik denk dat ik een VR-versie echter niet aan zou kunnen