MENU

Worms WMD

Weinig gamers kunnen zeggen dat ze nog nooit een potje Worms hebben gespeeld, of het nu een singleplayer- of multiplayer-match was. Vroeger was ik zelf dol op Worms: Armageddon, maar vooral op Worms 2. In deze game heb ik als jochie tientallen uren gestoken. Toen kon dat nog: games werden nog niet massaal voorzien van 16+-beoordelingen als ze het woord ‘shit’ bevatten. Zelf ben ik echter afgehaakt bij de Worms-franchise toen Team17 3D-experimenten begon uit te voeren op de games. Niet omdat ik tegen proeven op digitale wormen ben, maar simpelweg omdat ik er niet in kon komen; Worms was voor mij 2D en zou altijd 2D blijven, hoe krachtig pc’s en consoles ook zouden worden. Maar mijn liefde voor de tweedimensionale Worms-games is nooit gestorven. Toen ik tijdens mijn studie Informatica (vijf jaar geleden alweer) een game moest maken, koos ik ervoor om een 2D Worms-kloon te maken, samen met vier gelijkgestemden. Kortom: de Worms-franchise is voor mij een bron van nostalgie. Maar genoeg daarvan: op 23 augustus verschijnt namelijk het nieuwe Worms WMD.

Trip down memory lane?

Oeps, zei ik genoeg nostalgie? Laat maar zitten, want Worms WMD gaat terug naar de gloriedagen! De game is een ouderwetse Worms-game in de zin dat de werelden (levels, zoals ze vroeger heetten) tweedimensionaal zijn, en dat ze bovendien bijna volledig aan gort kunnen worden geschoten. Dat wil echter niet zeggen dat er totaal geen vernieuwing in de game zit. Worms kunnen in deze game bijvoorbeeld ook voertuigen besturen. En nee, dat is niet beperkt tot wapens als de Super Sheep en de jetpack. Je kunt je Worms namelijk opdragen om tanks en helikopters te besturen. Ook kunnen je Worms bepaalde gebouwen binnengaan, terwijl gebouwen in vroegere Worms-games voornamelijk dienstdeden als kanonnenvoer.

Maar de grootste vernieuwing is crafting. Dit systeem stelt je in staat om zo’n beetje alle wapens in de game te maken en je kunt zelfs wapens upgraden. Zo kun je van de Holy Handgrenade bijvoorbeeld ook een landmijn maken. Dit creëert variatie in de game en kan potjes voorzien van een flinke twist. Om wapens te fabriceren en te upgraden, heb je speciale materialen nodig. Die komen uit de lucht vallen op dezelfde manier als bijvoorbeeld wapenkratten en health kits.

Humor en schoonheidsfoutjes

Dit alles gaat overigens niet ten koste van de gortdroge humor die we van de Worms-franchise kennen. Want zeg nu zelf: wat was de laatste keer dat je een tank kon laten springen? Over humor gesproken: in de vijf levels die ik mocht uitproberen voor deze preview, is die meer dan in orde. In het ene level trek je ten strijde tegen oude breivrouwtjes, maar in het andere tegen Russische Worms. Die oude vrouwtjes slaken kreten als: “I’ve been waiting 84 years for this weapon,” terwijl die Russische Worms daadwerkelijk Russische spreuken roepen. De typetjes die we van de Worms-franchise kennen, keren dus terug in volle glorie.

Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat mijn preview-ervaring smetteloos was. De pc-versie van de game toonde me bijvoorbeeld de besturing voor de controller, in plaats van muis en toetsenbord. Hoe knullig het ook klinkt, voor een franchise met zo’n grote geschiedenis op de pc, is dit toch vreemd. En hoe grappig de Russisch sprekende Worms op het eerste gezicht ook lijken, als speler krijg je geen enkel idee van wat ze nu precies zeggen. Na een tijdje ging ik de Russische stemmetjes dan ook negeren en dat lijkt me natuurlijk niet de bedoeling. Wat in de preview build dus nog miste, waren de ondertitels om de boel wat te verduidelijken. Zeker met de hevig gemanipuleerde heliumstemmen die zo kenmerkend zijn voor de Worms-franchise, wil het nog wel eens voorkomen dat ik nét de grap mis, ook in Engelse tekst.

Voorlopige conclusie

Worms WMD voelt aan als een ouderwetse Worms-game, maar dan in een modern jasje. De game weet nostalgie erg goed te combineren met vernieuwing en zet daarmee een veelbelovende game neer. Het craften geeft behoorlijk wat variatie aan ieder potje, en ook de nieuwe voertuigen zijn een leuke toevoeging. Als old school Worms-fan in hart en nieren kan ik niet wachten om met het eindproduct aan de slag te gaan. Als Team17 de kleine foutjes nog op kan poetsen in de resterende weken tot de release, zou dit zomaar eens de beste Worms-game in jaren kunnen worden.

  1.   
    Neros's avatar

    Heerlijk om deze game te spelen met een paar vrienden op de bank onder het genot van een biertje 🙂