Van het zonnige Nederland naar het eveneens zonovergoten Sapienza, Italië. Ik deed het, maar wat is het verschil? Nou, ik mocht weer in de kale huid kruipen van onze Agent 47, ofwel Hitman. Episode 2: Sapienza is uit en we reizen naar een ander land om weer nieuwe doelen uit te schakelen. Houdt IO Interactive het concept interessant of is het deze maand slappe hap met onze kille moordenaar?
Bijkleuren met een pistool in de hand
Laat ik die slappe hap maar even vervagen uit deze tekst, want ook Episode 2 mag wat mij betreft afgevinkt en bestempeld worden tot een geweldig stukje Hitman. De gehele setting is al anders, een modeshow in Parijs wordt ingeruild voor een rustiek Italiaans dorpje met een exorbitant groot herenhuis waar de zee prominent op de achtergrond kabbelt. Het dorpje is verder ingedeeld met appartementen, winkels, een kerk, een oud fort, tunnels en een ondergronds bio-laboratorium en veel is interactief. Het laboratorium is ook één van je doelen. Jouw primaire doelen zijn Silvio Caruso, een briljant wetenschapper met mentale problemen, en Francesca De Santis, zijn partner in de wetenschap. Ze werken in het lab aan een virus dat specifieke mensen kan doden door aan het DNA te sleutelen.
Voor de ingehuurde Agent 47 reden genoeg, samen met een smak geld, om de doelen te achterhalen, ze uit te schakelen en natuurlijk het virus te vernietigen. Dit achterhalen van doelen doe je net als in Parijs door uit te zoeken hoe je de mansion binnenkomt. Sapienza leent zich ook voor legio mogelijkheden om informatie te verkrijgen, je te vermommen tot hovenier, bewaker, golf coach en zelfs wetenschapper. Hoe, dat zoek je weer volledig zelf uit door het dorpje uit te kammen en om elk hoekje te kijken wat er te doen is.
Je bent iedereen
Door je natuurlijk te vermommen kun je ongezien doorgelaten worden tot kamers waar je als ander ‘persoon’ niet in komt. Ook in Sapienza is het graven geblazen naar de juiste outfits, moet je weer wapens tactisch verstoppen, gootstenen laten overstromen en de elektriciteit uitschakelen om de aandacht van bewakers te trekken. Ik blijf me verbazen dat de speelwijzes oneindig lijken, want bij elke nieuwe speelsessie vind je nieuwe wegen om de targets te pakken, de bewakers rustig uit te schakelen en opeens ergens ongezien voorbij te ‘sluipen’. Toch blijft ook dit dorpje in Sapienza een doolhof, want na meerdere sessies kom je in gebieden of kamers die je nog niet eerder hebt gezien, wat een pluim verdient.
Ja, echt, IO Interactive zet weer een sterke episode van Hitman neer, waarbij de moeilijkheidsgraad ook nu weer behoorlijk hoog ligt. En hoe het zit met de diversiteit in gameplay? Natuurlijk, het blijft Hitman, het concept blijft hetzelfde, maar het staat als een huis. En elke omgeving geeft nieuwe kansen om een missie totaal anders te laten verlopen, die met Episode 2 weer erg fris aanvoelt, ook al is het concept bekend. Jammer genoeg is het verhaal nog steeds vrij dun en ligt de nadruk echt op de missie. Niet erg, gezien de sterke gameplay, maar Hitman leent zich voor een goed achterliggend verhaal, dat hopelijk met de volgende episodes wel op gang komt. Gelukkig zijn er kleine twists tijdens de missie zelf, die het narratief naar een ander niveau brengt en je na laat denken over hetgeen je aan het doen bent. Het is subtiel, maar het zorgt wel voor variëteit als je aan het spelen bent.
Gesneden bij het scheren
Naast de hoofdmissie met de drie targets, biedt Hitman – Episode 2: Sapienza natuurlijk ook de Elusive Targets. Die worden binnenkort beschikbaar gesteld en dat zijn de missies waar je beperkt de tijd voor krijgt. Bij de Escalation Contracts krijg je continu andere doelwitten die steeds een stapje moeilijker worden. Door deze challenges uit te spelen, kun je wapens vrijspelen, alsook nieuwe startlocaties voor de hoofdmissie. Op den duur ken je Sapienza behoorlijk goed en ken je de trucs wel, dus tevens hier de vraag hoe lang deze episode leuk blijft. Contracts gecreëerd door de community zijn uiteraard wel weer even een unieke belevenis, om andere perspectieven te ontdekken. Een paar andere kanttekeningen zijn eveneens de lange laadtijden, zeker als je een savepoint wilt laden nadat de missie gefaald is. Ook zijn er hier en daar wat grafische glitches te vinden en is de AI van de vijand niet altijd even secuur.
Conclusie
De volledig andere omgeving in deze tweede episode van Hitman is weer een lekker stukje gameplay. Sapienza is ongelooflijk sfeervol, er zijn veel mogelijkheden om de missie tot een einde te brengen, alsook genoeg challenges. De omgeving is groot, interactief en alles uitkammen gaat je tijd kosten. Agent 47 heeft weer de nodige uitdaging om drie doelwitten uit te schakelen en dat heeft de ontwikkelaar nogmaals prima in elkaar gezet. De extra contracten zijn tof, maar als je het dorpje goed kent kan de uitdaging wat wegvallen. Ook het dunne verhaal, de grafische glitches en de lange laadtijden zijn een kleine doorn in het oog. Maar al met al zorgt de snikhitte in Italië voor een goed gekleurde Hitman-huid, waar we ontzettend blij mee zijn.
Morgen de eerste Elusive Target! 8)
Miss dat ik bij de volgende episode het overweeg om hem te halen. Iemand een idee. an de setting?
Episode 3 speelt zich af in Marrakech.
en de game ziet er prachtig uit. ik kan niet wachten op de volgende delen.
Ik ben altijd een enorme Hitman fan geweest, maar doordat ze nu steeds een deel uitgeven, koop ik hem wel lekker als alles uit is. (Ik vind deze set erg jammer).
Parijs was geweldig, maar heb ik uiteindelijk toch maar één keer helemaal doorspeelt. Twijfel nu toch wel een beetje of ik Sapienza moet aanschaffen. Ik denk dat ik nog even wacht. Zijn momenteel toch net iets teveel toffe titels die mijn aandacht opeisen.
Moet zeggen dat ze wel steeds prachtige locaties opzoeken. Sapienza ziet er heerlijk uit in de screenshots/trailers en Marrakesh zal ongetwijfeld ook bijzonder tof zijn.