Het leven is miserabel in Vault 666. Het onheilspellende getal op de toegang van de schuilkelder had toekomstige bewoners moeten waarschuwen, maar ze negeerden de overduidelijke hint en kozen voor een leven achter de imposante stalen deur. Nu is het te laat en ze betaalden een hoge prijs. In ieder vertrek liggen de levenloze lichamen van slachtoffers die vielen tijdens een aanval van moordlustige Raiders. Ze drongen met groot machtsvertoon binnen en legden mijn bewoners één voor één om. Het was een slachting.
Een nieuw begin
Zo is het leven in Fallout Shelter. Net als je denkt veiligheid en geborgenheid te bieden, gebeurt er iets wat de populatie uit het leven rukt. Het grote aantal slachtoffers onder de Dwellers was natuurlijk geheel mijn schuld. Je zou zelfs kunnen spreken van een betreurenswaardige genocide. Dood door schuld. Ik had de bewoners veel beter moeten bewapenen, dan was het allemaal niet gebeurd. Nu zit ik op de koop toe met een aantal dorstige, zwangere vrouwen en ze roepen om water. Steeds zwakker klinken hun stemmen. Ach… de Vault is reddeloos verloren. Laat ik opnieuw beginnen.
Significant beter
Fallout Shelter werd tijdens de E3-presentatie van Bethesda aan het grote publiek getoond en was meteen speelbaar op iOS-apparaten. Een Android-versie laat nog even op zich wachten. De spin-off van de Fallout-serie is een Tiny Tower-game, zoals Star Wars: Tiny Death Star. Het verschil met laatstgenoemde is meteen evident want – zoals Tom het zou verwoorden – de grafische aspecten van Fallout Shelter zijn “significant” beter dan de pixelbrij van de Star Wars-versie. Een belangrijk aspect van de charme van Fallout Shelter.
De verschillende ruimtes in de Vault worden in 3D weergegeven en het effect komt vooral goed tot uiting tijdens het bekijken van de kamers en het bewegen van de camera over verschillende verdiepingen. Met een dubbele tik op het scherm zoom je zelfs geheel in op de details van het Vault-leven. De bewoners van de ondergrondse schuilkelder zijn geanimeerd in de stijl van de Vault Boy en dat maakt het totaalbeeld zeer herkenbaar voor fans van de Fallout-wereld.
Kenners van het Tiny Tower-genre hebben geen toelichting nodig, voor alle anderen een kleine uitleg. In Fallout Shelter is het zaak om een eigen Vault op te bouwen en te managen. De bevolking en de bunker moeten groeien om het voortbestaan van de mens te waarborgen. De kracht zit in hun aantallen en energie opwekken is essentieel voor het behoud van de samenleving. Zonder energie kunnen de specialistische ruimtes in de Vault niet operationeel blijven, met alle gevolgen van dien. De krachtbron is zogezegd het kloppende hart van de samenleving. Water en voedsel zijn uiteraard ook erg belangrijk omdat de hardwerkende inwoners van de mini-maatschappij chagrijnig worden of zelfs sterven als het allemaal te lang duurt. Recreëren is ook van belang, maar die luxe komt pas later aan de orde. Prioriteiten zijn er niet voor niets.
Iedereen is speciaal
De bewoners van de Vault komen allen met hun eigen SPECIAL-statistiek. Hierbij staan de letters voor: Strength, Perception, Endurance, Charisma (zoals bij onze Peter), Intelligence, Agility en Luck. Deze kwaliteiten zijn voorzien van een waarde en bij het plaatsen in een specifieke werkomgeving, is het van belang om in de gaten houden op welke plek zij het beste tot hun recht komen. Ze kunnen bijvoorbeeld aan de slag in het watermanagement, energiebeheer, een kliniek, of zelfs een radiostation. Het productieproces zal sneller verlopen met de juiste persoon op de juiste plek.
Zoals gebruikelijk in het genre, is het een kwestie van geduld voordat een grondstof of items zoals een Stimpack of RadAway gereed zijn. Het is echter ook mogelijk om te rushen. Kies je voor het versnellen van de tijd, dan ligt wel het gevaar op de loer dat er ongelukken gebeuren. In Fallout Shelter moet je dan denken aan uitslaande brandjes of een hardnekkige kakkerlakkenplaag. Wat te snel werken overigens met kakkerlakken te maken heeft, kan ik niet verklaren. Natuurlijk zijn de beesten wel vaste bezoekers in de Fallout-franchise. Soms is het risico nemen noodzakelijk want er zijn, anders dan in veel andere free-to-play-games, gelukkig geen microtransacties in de game gestopt om resterende tijd af te kopen.
Soms moet je het nest verlaten
Hard werken is dus dé manier om te overleven en daarnaast is het mogelijk om bewoners aan te wijzen als avonturiers en hen de Wasteland in te sturen. De belevenissen van een bewoner die de Vault tijdelijk verlaat om op onderzoek te gaan, worden weergegeven met tekst-log en dat is nog best vermakelijk ook. Het gebied buiten de Vault is een gevaarlijke plek, maar ook een plaats om caps, wapens en items te vinden. De avonturen leveren ook experience op, een manier dus om je personages te levelen.
Met al het voorgaande heb je inmiddels een aardige samenvatting van de gameplay; kamers bouwen en upgraden, op avontuur gaan en zorgen dat je bewoners gezond en gelukkig blijven. Nieuwe bewoners komen af en toe spontaan aan de bel trekken, maar na enige tijd arriveren ze opvallend minder vaak. De beste manier om uitbreiding te realiseren, is het dan om een man en vrouw in een leefruimte te plaatsen totdat zij van bil gaan. Dit gaat sneller dan in de gemiddelde natuurfilm en enige tijd later is een liefdesbaby het resultaat. Een zwangere vrouw is overigens direct na het bezwangeren voor de volle honderd procent gelukkig en gaat meteen weer aan het werk. De kinderen die volgen, groeien in rap tempo op om hun steentje bij te dragen. Een andere manier om mensen aan te trekken, is het uitzenden vanuit het radiostation, in de hoop dat overlevenden het signaal oppikken en naar de Vault komen.
Meer dan een lunch
Buiten de reguliere in-game opties, zijn er ook speciale personages te vinden. Dit zijn figuren met aanmerkelijk betere SPECIAL-statistieken en deze kun je voor je Vault verdienen. In Fallout Shelter zitten namelijk verschillende doelen verwerkt. Het behalen van deze doelen levert caps op en zo nu dan ook lunchtrommels. In deze doosjes zitten speciale kaarten die aanvullende personages, diverse wapens en items vertegenwoordigen. Mocht je echt geld willen investeren, dan komen hier microtransacties in het spel. Op geen enkele manier komt het gebruik van geld als een noodzakelijke optie naar voren, maar uit het feit dat de Fallout Shelter-app de inkomstenstroom van Candy Crush Saga oversteeg, blijkt dat veel spelers wel degelijk bereid zijn om uitgaven te doen. Met een dosis gratis geduld kom je echter ook erg ver.
Conclusie
Fallout Shelter is een verslavende game die in toenemende mate je aandacht zal vragen. Het is verleidelijk om steeds even te kijken naar de staat van je ondergrondse bunker en de minimensjes daarin. De groeiende gemeenschap vraagt steeds meer aandacht en calamiteiten zorgen ervoor dat je nooit rust zult vinden in je rol als beheerder van het complex. Na enige tijd begint het wel repetitief te worden omdat de gameplay niet veel varieert. Het is is een onvermijdelijke constatering bij een dergelijke game, maar binnen zijn genre doet de Fallout-variant het erg goed. De heerlijke Fallout-sfeer maakt deze titel zeer de moeite waard, zeker omdat er geen euro over de balk gesmeten hoeft te worden. Een onderhoudend tussendoortje om de wachttijd tot Fallout 4 wat dragelijker te maken.
Ziet er leuk uit!
Ben benieuwd.. Moet alleen nog even wachten op de Android versie 😀
Ik speel het nu ook 24/7 en begin het steeds beter te snappen
24/7? Fanatiek!
Jazeker het is ook erg leuk, alleen soms wel wat eentonig zoals in de review staat