De games van The Elder Scrolls zijn erg populair en het is dus geen vreemd idee dat er ook een MMO wordt toegevoegd aan deze serie. Er is veel concurrentie op dit gebied en The Elder Scrolls Online zal dus van goede huize moeten komen om gamers te vangen en vast te houden.
Het verhaal van The Elder Scrolls Online draait om Molag Bal, de Daedraanse Prins van overheersing en slavernij. Hij probeert Oblivion en Nirn te combineren, wat zou resulteren in een helse wereld. Een deel van de quests die je doet in The Elder Scrolls Online heeft hier dan ook mee te maken. Daarnaast zijn er ook nog eens drie grote allianties die het tegen elkaar opnemen en proberen The Empire te verslaan. Elke speler zit in één van deze facties, afhankelijk van het gekozen ras.
Eigen wereld
Je zou verwachten dat de wereld van The Elder Scrolls Online voor elke speler exact hetzelfde is. Dit is echter niet het geval, want de wereld van The Elder Scrolls Online verandert door jouw keuzes of doordat je op een bepaald punt in een quest bent. Het begrip ‘wereld’ houdt hier niet zozeer de fysieke wereld van The Elder Scrolls Online in, maar meer de NPC’s die erin leven. Aan het einde van een quest kon ik er bijvoorbeeld voor kiezen een NPC die een dorpje flink in de problemen had gebracht uit te leveren aan de burgemeester van dat dorpje, waardoor deze NPC geëxecuteerd zou worden voor zijn daden. Ik kon er echter ook voor kiezen om hem te laten gaan. Dit soort morele keuzes zijn vaker aanwezig en veranderen de wereld van The Elder Scrolls Online. Op sommige punten in een quest verplaatsen NPC’s zich ook, waardoor de wereld van The Elder Scrolls Online een stuk levendiger en dynamischer lijkt.
Je hoeft niet in elke quest een keuze te maken en dat is misschien maar goed ook, want er zijn er een flink aantal. Telkens als je Tamriel verder ontdekt, kom je wel iets interessants tegen. NPC’s die een quest voor je hebben worden van tevoren al op de radar weergegeven en ik was telkens weer benieuwd wat voor quest ze voor me hadden. De side quests hebben soms wel te maken met het hoofdverhaal, maar in sommige gevallen zijn het compleet losstaande quests waarin een mage weer eens iets te ver is gegaan met experimenteren/zijn gezonde verstand thuis heeft laten liggen.
Ontdekkingstocht
Doordat je door het ontdekken van Tamriel er telkens weer nieuwe quests bij krijgt wordt je aangemoedigd om alle hoeken en gaten van dit continent te verkennen. Bovendien kun je tijdens het ontdekken ook nog van allerlei dingen ontdekken. Net zoals in The Elder Scrolls: Skyrim kun je door het lezen van boeken bepaalde vaardigheden verbeteren en dus zul je op het moment dat je in een wat groter huis bent er goed aan doen alle boekenkasten af te gaan om zo je personage te verbeteren. Bovendien kun je in elk gebied ook enkele skyshards vinden. Per drie skyshards die je hebt gevonden krijgt je personage er een skill point bij en ook op deze manier word je dus weer aangemoedigd om Tamriel van top tot teen te verkennen. En dan zijn er ook nog eens allerlei voorwerpen te vinden voor het craften van items, kun je zogenaamde Lore Books vinden, dungeons verkennen, schatkisten vinden en ga zo maar door. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je geen quests meer hebt, is er dus altijd nog genoeg te doen.
Naast het verkennen is ook het vechten een belangrijk onderdeel van The Elder Scrolls Online. Het combat system werkt goed en zal voor gamers die al eerder een MMO of RPG hebben gespeeld vertrouwd aanvoelen. Je vaardigheden verbeteren zich als je ze vaker gebruikt en als je ze vaak genoeg gebruikt, dan kun je ze zelfs transformeren naar een betere variant. Hierbij krijg je de keuze hoe de verbeterde versie werkt. Wil je dat je skill een grotere range heeft, of wil je dat deze meer elementaire schade doet? Elke skill hoort tot een bepaalde skill line en nieuwe skill lines kunnen bijvoorbeeld worden verkregen door lid te worden van de Mage’s Guild.
Veelbelovend, maar…
The Elder Scrolls Online is tot nu toe dus heel veelbelovend, maar er zijn wel een paar kleine puntjes waarvan ik hoop dat hier door de ontwikkelaar nog eens goed naar gekeken wordt. Met name lockpicking is iets waarover ik meerdere gamer heb horen klagen. Je hebt voor het openen van een slot nu namelijk maar beperkt de tijd, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld The Elder Scrolls: Skyrim. Het is nogal vreemd dat je middenin de wildernis, waar er niemand is die je kan betrappen, erop moet letten dat je niet te lang doet over het openmaken van een slot. Dit is bovendien enigszins frustrerend, omdat je om het slot succesvol te openen een aantal pinnetjes van een slot op de juiste positie moet zien te krijgen en als de tijd op is, dan moet je weer overnieuw beginnen. Het zou prettiger zijn als het tijdslimiet weg wordt gehaald of verlengd, of als er eenzelfde systeem als bij Skyrim zou worden gebruikt.
Voorlopige conclusie
The Elder Scrolls Online ziet er tot nu toe veelbelovend uit. Je wordt Tamriel echt ingezogen en er zijn genoeg quests om te voltooien en genoeg dingen om te ontdekken om je lange tijd zoet te houden. Omdat ik de beta heb gespeeld zijn er nog wat bugs en moeten sommige dingen nog wat beter in balans worden gebracht, maar dat is iets waar het team achter The Elder Scrolls Online druk mee bezig is. Grafisch is de game tot nu toe geen Skyrim, maar dat stoort nauwelijks, omdat er zoveel te zien is.
The Elder Scrolls Online zal op 4 april uitkomen op de PC en in juni 2014 voor de PlayStation 4 en de Xbox One. De game zal bij release 55 euro kosten en per maand komt daar nog eens 13 euro bovenop, waarbij de eerste maand gratis is.
2 dingen.
Die maandelijkse betaling: Zie ik niet zitten.
Ten 2e: Waarom komt dit deel niet gewoon naar de 360? Zoals de meest nieuwe games die nu nog gemaakt worden? Als het geen Skyrim is zou het op de Xbox dus speelbaar motten zijn.
Buiten dat, GTA5 werkte perfect op de 360, dus waarom niet een nieuw deel van de Elder Scrolls.
Ik begrijp bovenstaande 2 dingen totaal niet!
😡 😡
@ Talska Er moet ergens een grens getrokken worden, het blijven uitbrengen van games op de “last” gen is naar mijn mening niet erg handig. Daar komt bij dat TES in basis gemaakt is voor de PC, de next-gen consoles geven de makers veel meer vrijheid in het maken van een PC game die geport word naar console. De Xbox One heeft veel betere cloud mogelijkheden dan zijn voorganger, ook dat speelt een belangrijke rol in de keuze van ZOS.
De game ziet er mooi uit. Maar ik heb op youtube beelden gezien van dungeons en die zagen er echt super saai uit. En dan bedoel ik niet vormgeving maar het combat systeem. Het zag er allemaal van het hetzelfde uit. Des al niet te min ga ik deze game waarschijnlijk halen. Aangezien alleen Infamous Second Son en Thief 4 grote titels zijn voordat TESO er is. En de absolute toppers zullen niet eerder komen dan september. Dus tja dan heb je 3 maanden na Infamous niks te doen en als je dan niet TESO haalt dan heb je 6 maanden vrij weinig te doen op het gebied van games. Daarom is juni een hele slimme release date want er is verder gewoon niets.
Ik zit lekker de béta te spelen. Ik vind zelf het lockpicken niet irritant. Ik heb zeker wel op z’n minst 25 kistjes geopend en ik heb ze allemaal in 1 keer geopend. Het is natuurlijk wel raar dat er midden in de woestijn ook nog een tijdslimiet op zit, maar goed.. ik vind het niet erg 😛
Ik moet wel zeggen dat ze veel dingen goed doen en dat dit dus bij de launch een waardige MMO zal zijn.
Ik vind het wel jammer dat we eerst €55 moeten betalen en ik had liever hooguit €10 per maand gezien.
Tja BF4 maakt toch ook een aparte versie voor de 360 en de PS3. Dit is geen duidelijk argument. Dat te denken dat Fifa 13 gewoon nog voor de ps2 werd gemaakt. Goed, ik speel Skyrim al jaren en begin gewoon opnieuw.
Persoonlijk denk ik dat de afweging om de vorige generatie te laten voor het is, puur met het oog op morgen is gemaakt. De bedoeling is uiteraard om een vaste community voor de game te creëren, die over de jaren trouw blijft aan de game. Dit is echter erg lastig te realiseren op een generatie die verouderd is en langzaam maar zeker minder bespeeld zal worden; uitgefaseerd door de nieuwe consoles. Zelfs al blijft er een grote groep spelers trouw aan de servers voor de vorige generatie, uiteindelijk zullen ook zij hun medespelers snel weg zien vallen, wat de online wereld verlaten en oninteressant aan zou doen voelen.
Kortom, de kans zou te groot zijn dat een 360- of PS3-versie van de game geen vaste spelersbasis op kan trommelen.
Kan last gen meer dan 200 mensen op screen verdragen? Dat denk ik dus niet gozer. Bij BF hebben ze moeite om 64 man multiplayer werkend te krijgen laats staan meer dan 200 man. Marjo het is trouwens 4 april en niet 14 april je hebt een vergissing gemaakt kan gebeuren.
Amuzeer me kostelijk. Ben ook fan, dus maar gelijk de imperial editie gepreorderd.
@Talska ,
je moet ook onthouden dat ESO op lastgen eigenlijk een port is van een superieure pc game.
dan moet je zo veel van het bedoelde concept afsnijden, dat het gewoon niet de game wordt die de devs in gedachten hadden. en wat betreft de subscription tarief, het is een kostelijk om de game om de aantal weken niewe updates uit te brengen, moderaters voor servers te betalen en megaservers online te houden. en na een paar maanden vermindert de aantal kopien van eso die verkocht worden wel. hoe moet dat dan allemaal betaald worden?
als ik zelf een mening moet geven over de maandelijkse kosten, vind ik een klein probleempje. want als ik net zo verslaafd wordt aan eso als bij skyrim, en er komt om de zoveel tijd een update bij, dan ben ik oke met maandelijks geld apart zetten ervoor.
je moet ook onthouden dat er vast wel deals komen voor die maandelijkse “gold”. net zoals bij prepaid xbox live, denk ik dat het goedkoper zal worden als je bijvoorbeeld een jaar koopt in plaats van een maand, en dan wordt het achter af gezien minder erg.
@ Dark_Phoenix
Thanks voor de opmerkzaamheid, het is aangepast 🙂
Ik denk dat het goed is dat ze zich concentreren op XBO, PS4 en PC. Voor de 360 en PS3 zullen steeds minder gamers komen en het is zonde als ze er geld en mensen in moet steken. Want bedenk wel dat het niet alleen gaat om het basisspel, maar ook om toekomstige updates. Op een gegeven moment zou de support voor de oudere consoles niet meer winstgevend zijn, tenzij ze ophouden met deze supporten, wat weer vervelend is voor de PS3/360-gamers.
ik vind het gewoon zonde van men geld. per maand betalen.
en waarom kon je met skyrim niet vissen 😛 .
Kan wel met mods 😛