X Fast Forward 2014

In 2006 bewees Monolith Soft samen met tri-Crescendo dat je heus niet altijd een Nintendo-console per se hoeft aan te schaffen voor de Mario- of Zeldagames. Met hun Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean wisten ze zowel vriend als vijand te verrassen en tevens te ontroeren. Vier jaar later flikte Monolith Soft hetzelfde kunstje met Xenoblade Chronicles voor de Wii. Inmiddels zijn de verwachtingen voor hun nieuwste project hooggespannen en de eerste hints zijn op hun beurt al gevallen. Laat X nou maar eens komen!

Wat weten we nou eigenlijk?

Er is één ding dat we zeker weten van het nieuwe project van Monolith Soft en dat is dat we eigenlijk verdomd weinig weten. En dat is erg bijzonder voor een game die al in de pijpleiding voor 2014 zit. Tot dusver is het dus een project dat grotendeels schuil gaat achter mysterie en onduidelijkheid. Toch heeft de studio al wel een paar tipjes van de sluier opgelicht. Zo is de grootste hint wellicht de werktitel van de game. Aangezien het project geleid wordt door Xeno-director Tetsuya Takahasi en het project tot nu toe ‘X’ heet is de kans wél aardig groot dat we verdergaan in de Xeno-serie.

Daarnaast weten we een hoop dankzij de majestueuze trailer waar we vorig jaar op getrakteerd werden tijdens de E3. Het moge duidelijk zijn dat X in de voetsporen treedt van voorganger Xenoblade Chronicles. Wederom zal het om een open wereld gaan die bijna de proporties van een MMO aanneemt. Onze eigen Iwata – het hoofd van Nintendo – had daar bovenop destijds nog het volgende toe te voegen:

“The goal is to create a large scale open world where players can explore seamlessly. The team is using their experience from creating Xenoblade to make this goal a reality.”
Maar wat de opperheer van Nintendo nou exact met ‘seamlessly explore‘ bedoelt? Voor hem een weet, voor ons een vraag. Wij duimen ondertussen, maar voor een vrije en open wereld zonder enkele vormen van laadtijden…

Mecha’s en dino’s

De trailer toont ons enerzijds futuristische hangars vol met mecha’s en elektronica en daar tegenover juist het ‘simpele’ en woeste leven op de prairie. Het lijkt wel een soort mash-up tussen Monster Hunter en Titanfall te worden, alleen dan net even anders natuurlijk. X lijkt dus een game van tegenstellingen te worden. Als speler kun je in ieder geval de wereld verkennen via enorme menselijke robots – ‘Dolls’ – of simpelweg te voet. Ook al heeft die eerste mogelijkheid natuurlijk de voorkeur, luie honden die we zijn.

Voorlopige Conclusie

Er zijn een hoop verwachtingen en er is praktisch eigenlijk nog weinig bekend. Hoewel X dit jaar nog moet verschijnen, hebben we nog geen verhaal, gameplay of zelfs een titel. Zeker is wel dat de heren bij Monolith Soft érg goed weten hoe ze een pareltje in elkaar moeten zetten. En gezien de huidige situatie waarin Nintendo zich bevindt, kan de studio dan ook niet snel genoeg met hun nieuwste project op de proppen komen. Tot die tijd zweven de vraagtekens ons in ieder geval nog even een tijdje boven het hoofd bij GamersNET.


Lees alles over X op onze gamepagina. Check de video’s, lees het laatste nieuws en bekijk screenshots van de game.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren