Eind dit jaar alweer verschijnt Castlevania voor de tweede en tevens laatste keer op de huidige consoles. Met Lords of Shadow 2 sluit Kojima Productions in samenwerking met de Spaanse ontwikkelaar Mercury Steam de eerste niet-Japanse Castlevania-trilogie af. Een trilogie die voor het eerst echt geheel een zijpad neemt van de bekende Symphony of the Night-mal. Keert de brute actie terug in dit tweede deeltje?
Belmont is back
Geen shiny fucking Cedric – ook wel Edward Cullen – maar koning van de vampieren; Dracula! Gabriel Belmont is back en harder dan ooit. Twee jaar na de gebeurtenissen uit de voorgaande delen wordt de bloedzuigende held wakker en hoort hij direct van de terugkeer van Satan. Aangezien Gabriel de enige persoon is die deze ongewenste gast een enkeltje terug kan geven, lijkt de opdracht duidelijk. Voor deze taak moet de heer der vampieren echter eerst wel zijn krachten terugvinden in zijn eigen ‘idyllische’ kasteeltje. Het is weer eens wat anders dan thuis je autosleutels kwijtraken.
Zo makkelijk gaat het echter allemaal niet. Gabriel blijft een Belmont en in zijn huidige staat – als Dracula – is hij de smet op de Belmont-stamboom. Om deze eeuwige schande recht te zetten ziet je voormalige clan het dan ook als taak om jou van deze aardbodem te verwijderen. Dit betekent een terugkeer van bekende gezichten. Zo maakt ook oudgediende, en tevens zoon van Gabriel, Alucard zijn terugkeer in de serie. Hoewel producer Dave Cox expliciet heeft aangegeven dat hij niet de persoon is die op je jaagt. Wie dan wel?
Oud en nieuw
Lords of Shadow 2 speelt in geest en kern grotendeels hetzelfde als het origineel. Je bestuurt Gabriel in third-person view en jr bent voornamelijk bezig met het slopen van tal van wezens. Ondanks dat de sequel hiermee grotendeels zijn voorganger herhaalt, blijft het ontzettend soepeltjes werken. Zo slide je bijvoorbeeld met een simpele druk op de knop van de ene naar de andere kant, om zo in stijl de binnenkomende aanvallen te ontwijken. Het blijft gewoon heerlijk werken, ook al zijn er natuurlijk wel wat vernieuwingen.
Zo heb je al spelende met Gabriel de beschikking over een aantal badass wapens. De Combat Cross uit het eerste deel is bijvoorbeeld ingeruild voor de nieuwe Blood Whip. Ook in deze sequel vallen daarmee zowel lichte aanvallen op afstand als zwaardere aanvallen van dichtbij uit te voeren. Verwacht dus weer de ene combo na de andere combo aan elkaar te rijgen. Daarnaast verzamelt Dracula ook het bloed van zijn tegenstanders. Dit stelt hem in staat om in de Void- en Chaos-modus te gaan. Hierdoor kan hij het nieuwe Void Sword gebruiken en daarmee het leven uit zijn vijanden zuigen.
Toch doet deel twee het op een aantal punten daadwerkelijk wel echt iets anders dan zijn voorganger. Zo heeft Dave Cox beloofd dat het spel langer zal zijn en wordt er eindelijk een beweegbare camera geïntroduceerd. Daarnaast ligt de focus nu meer op een open wereld waardoor je je eigen vrijheid en eigen richting kunt bepalen. Het is echter nog onbekend in hoeverre deze vrijheid daadwerkelijk tot zijn recht komt.
Voorlopige Conclusie
Lords of Shadow 2 belooft een waardig opvolger van het succesvolle eerste deel te worden. Konami heeft Dracula echt laten worden wat Dracula moet zijn. Een bloedzuigende baas die zijn vijanden leeg moet zuigen. Het is wel duidelijk dat de makers het hun doel hebben gemaakt om het avontuur nog bruter en nog bloederiger te maken dan in voorgangers; Mirror of Fate en Lords of Shadow 1. Over het verhaal daarentegen valt nog weinig intrigerends te melden, maar als we Konami mogen geloven dan staan er tal van mindfucks klaar. Belmont is back!