Een interview met Kenneth Schramm van Sucker Punch over InFAMOUS 2

GamersNET was afgelopen vrijdag uitgenodigd voor een te gekke evenement van inFAMOUS 2 in het Sloop hotel in Rotterdam. Behalve dat we een presentatie kregen van Sucker Punch, een presentie van een deskundige en we aan de slag mochten met de game, hielden we ook een gezellig babbeltje met Kenneth Schramm, de communication director van Sucker Punch.

Hoe belangrijk is het om de originele inFAMOUS gespeeld te hebben om te kunnen genieten van de sequel?

Niet. En de reden waarom ik dit zeg is omdat je het spel gelijk kunt oppakken en spelen. Je wilt de nieuwkomers niet straffen, dus hebben we een aantal 2D cutscenes gemaakt die de belangrijkste gebeurtenissen van het eerste deel nog eens laten zien.

De eerste levels beginnen met het leren kennen van de krachten en hoe je deze moet gebruiken. Dat is waarom ik “niet” geef als antwoord. Nu dat gezegd is kan ik je wel vertellen dat wanneer inFAMOUS 1-spelers het spel uitgespeeld hebben, ze de savefile kunnen gebruiken in inFAMOUS 2 en door dit te doen een aantal bonussen vrijspelen. Dus om een samenvatting te geven op de gestelde vraag: inFamous 1-spelers spelen het spel uit en wij geven ze wat bonussen door één van de inFAMOUS 1 savefiles te gebruiken. Nieuwe spelers zullen niks van het verhaal missen omdat ze 2d cutscenes zullen zien. Daarbij leren de eerste twee levels je kennis te maken met de besturing en hoe het spel in z’n werk gaat.

Spelers die inFAMOUS 1 uitgespeeld hebben worden dus beloond met een aantal bonussen. Waar moeten we dan aan denken?

Goede vraag, ééntje waar ik helaas nog geen helder antwoord op kan geven. We hebben pas net het systeem verzonnen dus daar valt nu nog weinig over te vertellen.

Cole onderging een hoop plastische chirurgie het laatste jaar. Zelfs zijn stem klinkt minder ruig dan de eerste Cole. Kun je ons daar wat over vertellen?

We hebben een bekend motto tijdens het maken van risico’s dat luidt: “leave no stone unturned”. Wat dat voor ons betekend is dat we alles veranderen om er het beste van te maken. Je wilt alles verbeteren en dat betekend dat er ook gesleuteld mag worden aan Cole. Natuurlijk zorgde dit ook voor een hoop spammail. Toen we de nieuwe Cole aan het publiek lieten zien waren een hoop fans boos. En dat is niet erg, we hadden nog zat tijd om Cole aan te passen voordat de game op de markt zou verschijnen. We hebben een lastige, lange tijd gekeken naar wat de fans wilden en we hebben goed gekeken naar wat er wel en niet mogelijk was in het spel.

We zijn niet helemaal terug gekropen naar de inFAMOUS 1 Cole omdat dit niet simpelweg niet logisch zou zijn. Hij zit in Moray, het is daar een stuk warmer, dus hebben we zijn jas afgedaan. We hadden er ook geen idee van dat zoveel mensen vuistaanvallen wilden gebruiken in I]inFAMOUS 1, dus wilden we zonder twijfel door dat proces gaan met de Amp. Ook gaven we Cole wat meer body en tattoos, gewoon om hem een wat stoerder postuur te geven. Hij heeft de littekens omdat hij nu al een enige tijd een superheld is en zijn gevechtswonden dan ook onvermijdelijk. Cole’s gezicht verandert omdat er meer komt kijken dan alleen stemmen inspreken wanneer je gebruikt maakt van motion capture. We hebben nu Eric Ladin als stuntman en hij is een stuk fysieker. Ook hebben we een gezicht gemaakt dat overeen kwam met de gezichtsuitdrukkingen. Om deze gezichtsuitdrukkingen te gebruiken moest het gezicht van Cole wat meer afgestemd worden op die van zijn menselijke kloon. Uiteindelijk is het deze Cole geworden en denk ik dat iedereen hier blij mee zal zijn. Nou, misschien niet iedereen omdat we niet iedereen tevreden kunnen stellen. Laat ik het zo zeggen: we horen niet de feedback die we een jaar terug te horen kregen.

Is de missie structuur vrijwel hetzelfde gebleven of zijn de zijmissies nu belangrijker voor de verhaalmissies?

Dus je hebt 36 vreemde verhaalmissies en je hebt dan ook alleen deze gespeeld. Geen zijmissies of UGC missies, alleen deze missies en daarbij speelde je ze ook heel snel. Hoogstwaarschijnlijk zul je het spel uitgespeeld hebben in 12 uur. Maar onthoud dat als je dat doet, dat je dan 20/25% overslaat en dat je dus opnieuw zou moeten spelen om wel die 20/25% te krijgen. We straffen niet de speler, we willen gewoon dat jouw keuzes van belang zijn in de game. Dus we laten missies eruit terwijl je jouw weg kiest. Deze zijmissies geven je de tijd om de stad uit te breiden, het uit te roeien en net als in het eerste deel de stroom aan te zetten en een stempel te zetten op een grondgebied. Dus naar mijn mening zijn zijmissies belangrijk. Maar als jij één van die spelers bent die zo snel mogelijk door het verhaal heen wilt racen, ga er voor. Het gaat allemaal om keuzes.

Behalve elektrische krachten ziet het er naar uit dat Cole ook gebruik kan maken van vuur en ijs krachten. Cole laad zijn elektriciteitskrachten via stroomkasten en andere andere objecten dat beschikt over elektriciteit. Hoe gaat dat in z’n werk met vuur een ijs?

Precies op dezelfde manier. Het is hetzelfde mechanisme. Maar wanneer je ijs- of vuurkrachten krijgt moet je de keuze maken met welk personage je verder het spel door wilt: Kuo of Nix. En wanneer je deze keuze maakt heb je de mogelijkheid om krachten te transporteren. Kuo en Nix hebben hun eigen krachten en dan heb je nog die buddy powers. Dan moet je krachten overbrengen en dat is wanneer Cole de ijs- en vuurkrachten krijgt. Maar het opladen van die krachten is hetzelfde mechanisme zijn als met elektriciteit.

De omgeving ziet er ook een stuk levendiger uit. Dit komt onder andere omdat de omgeving verwoestbaarder is geworden, hoe verwoestbaar precies?

Nou en of inFAMOUS 2 verwoestbaarder is geworden! Zo verwoestbaar als we het konden maken. Natuurlijk kun je niet de gebouwen laten instorten aangezien Cole nog wel ergens op moet kunnen klimmen. Hoe noemen jullie dat ook al weer in het Nederlands, “AwpahKohyan” (apenkooien)? Maar behalve de gebouwen is zowat alles verwoestbaar.

InFAMOUS 2 zal op 7 juni 2011 verschijnen voor de PlayStation 3.

  1.   
    RoHoutje's avatar

    InFAMOUS 2 lijkt me een vette game, alleen is het jammer dat ie alleen voor de PS3 uitkomt.

  2.   
    Carmen07's avatar

    Lekker informatief. Ik wil binnenkort infamous nog een keer spelen, dan ben ik helemaal klaar voor deel 2 8)

  3.   
    Update's avatar

    Infamous is wel baas, heb t zelf niet, maar bij een vriend gespeeld. Dit ziet er veelbelovend uit!