Stel je voor. Je heet Jake Long en houdt ervan om te skateboarden. Als je wil, kun je in een draak veranderen. Groene monsters doen stom en jij moet ze verslaan. Daarom schiet, hak, spring en ren je erop los zodat ze doodgaan. En dat alles gebeurd op de GameBoy Advance. Is dat leuk?
Tekenfilm
Jake Long kan dus in een draak veranderen, is dat even tof. Een zekere boef, genaamd The Huntsman, wil New York veroveren, en dat kan Jake natuurlijk niet laten gebeuren. Het schijnt overigens dat deze verhaallijn min of meer rechtstreeks uit de tekenfilmserie van Jake Long komt, want die is er ook. Om eerlijk te zijn had ik tot voor kort nog nooit van dit knaapje gehoord, en ik ben inmiddels ook al uit m’n Jetix-fase gegroeid, dus vandaar. Maargoed, Jake Long de game dus.
Actie?
Jake Long is een 2D-scrollend spelletje voor de GameBoy Advance. Jake heeft een beperkt aantal aanvallen en natuurlijk de mogelijkheid om in een draak te veranderen. Level na level vecht je tegen de handlangers van The Huntsman, en dat zijn er nogal wat. Nadat je een scherm gecleared hebt, opent er een deur naar het volgende gebied en zo veeg je de hele stad schoon.
Het is jammer dat de aanvalsmogelijkheden van Jake nogal beperkt zijn en ook zijn vijanden verdienen geen zwarte band. Ook het transformeren naar een draak helpt de diversiteit van de game niet echt een niveau verder. Nadat je een vijand verslagen hebt laat hij een blauw bolletje achter, genaamd Focus. Raap je hier genoeg van op, dan vult er een balkje waarna je voor een bepaalde tijd in je nieuwe gedaantje lekker vuur kan spuwen. Helaas is deze vreugde maar van korte duur, want anders zou je min of meer onoverwinnerlijk zijn. Niet dat dat veel verschil zou maken, want de game is sowieso al behoorlijk makkelijk.
RPG en Jump-Ins
Naast Focus laten je vijanden ook Jump-Ins vallen. Wanneer je deze verzamelt en activeert kun je tijdelijk een bondgenoot aan jouw zijde laten vechten, die overigens ook in de tekenfilmserie hun opwachting hebben gemaakt. Zo heb ik me laten vertellen natuurlijk, want ik kijk die onzin niet. Echt niet.
Maargoed, Fu is een hondje dat je Focusmeter aanvult, Trixie en Spud vullen je hamburgervoorraad aan, die voor je levenspunten staan, en G is je G, die ook in een draak kan veranderen. Dit kan af en toe handig van pas komen als je in het nauw wordt gedreven, maar dat komt te weinig voor om echt interessant te worden.
Zeker wanneer de game vordert, wordt het spel een stuk makkelijker. Dat komt mede door het RPG-systeem, dat de makers zonodig in moesten bouwen. Je kunt verschillende punten toekennen aan Jake’s leven, aanvalskracht, snelheid, enzovoorts. Leuk bedacht allemaal, maar ook met een ijzersterke Jake blijven je vijanden gewoon een stel mietjes die je gemakkelijk de pan in hakt.
Conclusie
Jake Long: American Dragon is een leuk bedacht spel maar helaas alleen bedoeld voor dezelfde doelgroep als de tekenfilmserie, basisschoolkleuters dus. Je kleine neefje die helemaal uit z’n dak gaat van dat Bart Smit-combipakket van drie games voor elf euro. Het transformeren naar een draak is wel geinig, de graphics zien er niet slecht uit en af en toe even hersenloos hakken op die domme vijanden, tsja, er zijn minder leuke dingen te bedenken. Helaas is het spel te kort en te makkelijk, want voor vier uur buttonbashende beat ‘em up-gameplay hoef je mij ’s nachts niet wakker te maken.
Ik ken wel de Tv-serie, maar die spel boeit me niet zoveel.
Ik ken wel de Tv-serie, maar die spel boeit me niet zoveel.
op de tv is veel cooler
idd. Volgens mij ben jij eerder ”out”! Wees wat duidelijker met je taalgebruik! En de GBA is vele malen beter dan de DS nu? Veel vaker verkocht? En vooral onder de gamers! De DS is een console voor de familie! Dat was de Gameboy absoluut niet (of iig. veel minder). De DS kampt daarbij ook met extreem lage game-verkopen door al die flash-cards! 👿