Starfleet Command Volume II: Empires at War

Star Fleet Command II is gebaseerd op het succesvolle bordspel “Star Fleet Battles”. Net als in het bordspel zul je ook in Starfleet Command II een officier van één van de ruimtevarende rassen kunnen worden. Je zult in diverse missies door het heelal op pad gaan en uiteindelijk in rang stijgen om een eigen ruimteschip te besturen. Deze worden bemand door zowel nieuwe als oude legendarische officieren. Ten opzichte van de meeste andere Star Trek games had Star Fleet Command nooit echt een vergelijkbare voorganger in de vorm van een reeds bestaand spel. Het is geen first person shooter of real time strategy. Het is meer een combinatie van beiden. Net als Starfleet Command, de voorganger, ziet ook deze game er weer goed verzorgd uit.

De gameplay
De besturing van de units is soms een beetje gecompliceerd. Het grafische gedeelte ziet er zeer goed uit en zorgt ervoor dat je goed in de sfeer raakt van de game. De opbouw van het spel is niet snel en je zult regelmatig een tijdje moeten wachten voordat een schip op zijn bestemming arriveert.

De units en rassen die in deel 2 zijn toegevoegd zorgen ervoor dat het niet als een upgrade gezien kan worden. De Mirak, bijvoorbeeld, lijken volgens mij heel erg op de Kilrathi van Wing Commander. Dit weet de homepage in ieder geval te melden, want het enige wat in de demo beschikbaar is, zijn enkele units van de Federation. Hier zit een unit tussen die wordt beschouwd als een politievoertuig. De verhaaltjes die er bij staan, komen als heel realistisch over. Alle rassen hebben hun specifieke eigenaardigheden en hun eigen schepen, wat het spelen met een ander ras weer aantrekkelijk maakt wanneer de game een beetje begint te vervelen.

De missies
Het doorlopen van de missies die in de demo versie te spelen waren, bezorgde me nogal wat hoofdpijn, omdat ik het iedere keer voor mekaar kreeg om tegen een asteroïde aan te vliegen of een container in close range kapot te schieten wat als gevolg had dat het ship ook meteen beschadigd werd.

De gedachte van “Ik vlieg op mijn tegenstander af en schiet hem even lek” was nogal misplaatst, aangezien ik helemaal aan gort werd geschoten. Raar maar waar, ik werd toch bevorderd nadat mijn schip niet meer vooruit te branden was.

Multiplayer
Tevens zit er in de demo ook een multiplayer gedeelte, welke ik vooralsnog niet heb kunnen uittesten door tijdgebrek. Er is nog niet veel bekend hoe het multiplayer gedeelte eruit gaat zien, maar de verwachtingen zijn hooggespannen.

Conclusie
De game vereist nogal wat inzicht en zal bij de mensen die zoeken naar een game waar je enkel rondvliegt met een starship en alles kapot moet schieten niet in de smaak vallen. Op den duur begin je het allemaal wel door te krijgen en valt het op zich wel mee. Het instellen van de shortcuts kun je zelf bepalen, wat het spelen allemaal wat makkelijker maakt. Ik kijk in ieder geval uit naar de volledige versie en zal hier ook wel flink aantal uurtjes mee doorbrengen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren