Spetterende actie? Flink gas geven? Tegenstanders afsnijden in de bochten? Niets van dit alles, al doet de titel dat wel vermoeden. Grand Prix World geeft je de mogelijkheid om je eigen Formule 1 team te managen. Voor die mensen die denken dat dit een eitje is heb ik een mededeling: Na het spelen van dit spel heb ik respect gekregen voor de F1-teams. Het spel is beremoeilijk en je zult alles uit de kast moeten trekken om een opdracht goed te vervullen. Deze varieert van team tot team. Kies je voor McLarren dan zul je zowel het wereldkampioenschap als de constructeurtitel binnen moeten halen. Kies je voor een team als Minardi of Arrows dan is één WK puntje voldoende.
Op het moment dat je de titel hoort of het doosje in je handen hebt, denk je dat je te maken hebt met een F1 racespel. In sommige opzichten klopt het wel, het is inderdaad een F1 spel maar meer dan naar informatieve schermpjes kijken doe je niet. Het enige waar een beetje actie in zit is de camera die de rijders volgt. Maakt dit het spel minder leuk? Zeer zeker niet, het is een hele uitdaging om een team goed te managen en zo de punten binnen halen. Alles, maar dan ook alles moet je zelf regelen.
Het team
Zodra je een nieuw spel gestart hebt, komt het allemaal een beetje verwarrend over. Ontzettend veel menu’s en opties. Na een tijdje klik je bijna blindelings door die dingen heen. In het team-venster heb je een overzicht van je coureurs, ontwerpers, financieel adviseurs en natuurlijk je monteurs. Voor elk seizoen dat je speelt moet je deze weer hebben. Loopt een contract af van een coureur dan zal je of een nieuwe moeten zoeken of dezelfde coureur een beter contract aan moeten bieden. Dit geldt eigenlijk voor alle banen die je hebt. Het aanbieden van een contract moet je nauwkeurig plannen. Is je team succesvol dan zal een coureur sneller tekenen. Maar pas op dat je het contract niet te lang of te kort maakt. Je moet voldoende betalen en de teamgenoten moeten met elkaar overweg kunnen. Het beste wat je kan doen is zo snel mogelijk je coureurs een contract aanbieden van twee jaar want dan kun je even vooruit.
Wat voor de coureurs geldt, gaat ook op voor de rest van de staf. Is je team niet succesvol dan zul je weinig kans maken op een contract met een goede ontwerper, adviseur of monteur. Ook hier weer geldt hoe meer geld hoe beter. Maar de omstandigheden moeten goed zijn anders ketsen de onderhandelingen meteen af en stappen ze over naar een ander team. Zo kan het dus gebeuren dat je als Ferrari-team genoegen moet nemen met Takagi en Mika Salo. Ze zijn lekker goedkoop, maar zullen nooit de resultaten halen die Schumacher in de rode duivel haalt.
De mailbox
Deze is belangrijk. Erg belangrijk. Na elke Grand Prix komen hier de berichten in van je team. Hebben ze een doorbraak gedaan in het ontwerp, dan lees je het hier. Zijn de coureurs niet tevreden, is de FIA boos omdat je een illegaal ontwerp hebt gebruikt, je leest het allemaal in je mailbox. Na iedere Grand Prix altijd weer even nalezen. Het grootste gedeelte van je team hangt hiervan af. Bij de mailbox zit ook meteen de pers, daarin lees je dat je team-sponsor een contract heeft getekend met een ander team of dat Ferrari of Williams blij is dat de twee auto’s in de top zes zijn gefinished. Als je het slecht doet als team manager lees je dat ook meteen. Alle onderhandelingen met sponsors, coureurs en de rest lopen meteen vast en sommige kan je vergeten. Zorgen dus dat je uit de roddelpers blijft!
Onderhoud, testen en ontwerpen
Voor je een Grand Prix gaat rijden kan je nog een paar testronden rijden met je auto’s om fouten eruit te halen en de goede afstelling te vinden voor de komende Grand Prix. Dit kun je het beste altijd doen, aangezien je concurrenten ook hun auto’s goed testen. Bij het testen kun je kiezen voor het onderzoek naar een betere motor, banden, brandstof, ontwikkeling, onderzoek naar nieuwe snufjes en voor de set-up van je auto’s. Over al deze punten kan je maximaal 100% verdelen. Van die 100% moet je ook nog wat achter de hand houden voor het onderhoud en reparaties aan je auto’s. Goed uitrekenen dus wat de beste verdeling is.
Nadat je alles verdeelt hebt, ga je naar het rijders overzicht. Hier kun je aangeven wie welke optie test. Ga nu niet meteen je eerste twee coureurs aan het motor-onderzoek zetten, want dan gaan ze klagen dat ze daar niet voor zijn. Ze hebben wel wat beters te doen en gaan liever de wagen verder ontwikkelen en set-up punten verzamelen voor de komende Grand Prix. Voor de motor, banden en brandstof doe je er het beste aan om daar de testrijder voor te gebruiken.
Allemaal mooi, maar wat gebeurt er met de gegevens na een testrit? Deze verschijnen in je ontwerp menu. Ook daar weer vele opties en weer 100% personeel dat je kan verdelen. Als je veel onderzoek doet naar een beter ontwerp van het huidige chassis dan kan je daar mensen aan toewijzen. Het opnieuw ontwerpen duurt een kleine drie Grand Prix’s lang en kost veel geld. Eenmaal een verbetert ontwerp klaar dan gaat hij naar de fabriek en worden de wagens vernieuwd. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar dat valt best mee. Als je een paar dagen lang hebt gespeeld spreekt het allemaal voor zich. De meeste tijd van het spel breng je hier door, hoe beter de onderzoeken en ontwerpen, hoe harder je auto’s gaan!
Geld? Sponsors!
Ieder F1 team valt of staat met geld en dat je geld nodig hebt mag dus duidelijk zijn. En veel ook. Waar haal je dat geld vandaan? Precies: Sponsors zoeken. Ook hier weer zuinig aan doen met je personeel. Het overzicht is gelukkig lekker duidelijk. Het belangrijkste waar je mee kan gaan beginnen is natuurlijk je team-sponsor. Deze brengt het meeste geld in het laatje en is dus belangrijk. Probeer hier zoveel mogelijk personeel op te zetten, want dat heb je nodig. Hoe sneller getekend hoe beter, want zodra de resultaten van een Grand Prix tegenvallen krijgen de onderhandelingen een deuk.
Een motor in een F1 auto is natuurlijk wel handig. Ook hier weer keuze uit verschillende leveranciers. Heb je een McLarren-team en vind je de Ferrari’s wel erg hard gaan? Dan probeer je toch een contract te krijgen met Ferrari? Nadeel is wel dat het een nieuw contract is en dat je er waarschijnlijk alleen maar een klanten-contract uitkrijgt. Het beste wat je kan hebben is een Works-contract. Je krijgt motoren, snelle upgrades en nog geld toe ook! Een klein advies: Als je team vorige jaar goed heeft gepresteerd, verander het dan niet. Maar probeer de wagen verder door te ontwikkelen en de contracten te verlengen.
Verder kan je nog een banden, brandstof en verschillende geld-sponsors bij elkaar scharrelen. Ben je een beetje creatief, dan kan je een wagen krijgen die een kruising is tussen een McLarren en een Ferrari. Ziet er wel geinig uit. Maar goed, het overhalen van een sponsor lukt je sneller door hem uit te nodigen voor een VIP arrangement bij de komende Grand Prix. Winnen je auto’s ook nog eens, dan kan het al niet meer mis gaan.
De race
Nadat je zo’n half uur aan het klikken en aan het lezen bent geweest wordt het tijd om de baan op te gaan. Hier gaat het spel wat mij betreft goed hard de fout in! Als voorbeeld nemen we even Monaco, een ontzettend bochtig circuit waar inhalen nagenoeg onmogelijk is. In het spel start je van Pole positie en voor je 10 ronden verder bent, ben je al flink gewisseld van positie. Je wordt ingehaald bij het leven en je haalt zelf ook op de gekste plekken in. Het berekenen van je overwinningskansen klopt ook niet helemaal. Ga je ervoor om een hele Grand Prix uit te zitten en de Pit Stops te plannen en je team orders te geven, dan heb je een kans om te winnen. Gebruik je echter de optie om de race versneld vooruit te spoelen dan val je van je stoel af van verbazing. Je bent gefinished maar dan op de achtste plek ofzo en je bent door een Arrows op drie ronden gezet. Sorry, maar dat wil er bij mij niet in. Zeker niet als je een Ferrari of McLarren onder je kont hebt.
Beeld en geluid
Hier kan ik eigenlijk kort over zijn, het beeld bestaat uit vier vensters waar je informatie uit haalt. De rondetijden, de conditie van de auto’s en op welke plaats ze allemaal rijden. Heb je een venster waarin je een coureur hebt geselecteerd dan kun je nog wel eens leuke inhaal-manoeuvres zien. Stel jezelf hier niet teveel van voor. Het is een foto met daaroverheen een plaatje wat er overheen scheurt. Ziet er lollig uit maar zeker niet spectaculair. Daar moet dit spel het ook niet van hebben. Het geluid is wel lekker, komen ze allemaal voorbij geknetterd dan zal je al snel even de speakers wat zachter zetten. Een waanzinnig leuk geluid.
Conclusie
Lang niet alles van het spel is besproken, daar zou het veel te lang voor worden en zeker niet interessanter. Ik denk zelfs dat het dan meer een walktrough gaat worden. Het spel is af en toe frustrerend moeilijk, geef niet op maar ga door en sla je spellen na een belangrijke gebeurtenis meteen op. Tipje: Sla een spel voor een Grand Prix op. Als je hem dan verliest doe je hem nog eens over en dan win je misschien wel. Voor mij was dit het ideale spel, op wat kleine minpuntjes na. Ik kan wel zeggen dat ik verslaafd ben aan Grand Prix World. Het is een Formule 1 spel dat helemaal alleen aan de top zal staan in zijn soort!
heel goed spel
een spel waar nu een grote markt voor is maar nog niet wordt gemaakt
gelukkig zijn er mensen die dit spel willen updaten naar nieuwere versies met wagens van nu
http://www.f1gamers.com/f1/bb/?a=view&t=31566 😛 😛 😛 😛
daar vind alles
de update van van 2007 is wel nog bezig maar die van 2006 is er al
de update van 2007 vindt je tegen nieuwjaar of eerder daar of op
http://hosted.filefront.com/Simul810 😆 😆 😆 😆
zo’n spel moet elke echte F1 fan hebben
erg goed
goed heel goed beste