Gorky17 is jammer genoeg een niet al te bekende titel. Maar in Rusland staat het in de top tien van de best verkochte spellen. Na wat rondgevraagd te hebben, bleek dat meer dan de helft van de mensen die ik ken het spel niet kon. Dit is jammer, erg jammer. Het is niet alleen een knaller van een spel, het ziet er ook nog eens goed uit en zelfs de muziek gaat niet vervelen. Wie een fan is van Fallout zal dit spel zeker ook top vinden.
Het verhaal
Het is 2008. De inlichtingendienst van de NAVO meldt dat het Russische leger één van hun zogenaamde “secret cities” bekend onder de naam “Gorky17” heeft vernietigd. Deze exacte kopie van een Amerikaanse stad werd gebruikt om de beste Russische spionnen tijdens de Koude Oorlog op te leiden. Maar NAVO-commandanten weten dat Gorky17 een ander, veel belangrijker doel had. Het was de plaats waar de Sovjet-Unie haar meest geheime experimenten uitvoerde. Jij bent Cole Sullivan, leider van een NAVO-team dat naar Gorky17 wordt gestuurd om de feiten achter deze onverwachte wending te ontdekken. Ontdek wat er zich allemaal in Gorky17 afspeelde. Je hebt niets te verliezen, alleen je leven…
Het begin van het einde
De NAVO besluit een groep mensen er naar toe te sturen. Dit gaat compleet mis, ze horen niets meer van de groep. Dan wordt jij ingezet. Team2 moet uit gaan zoeken wat er mis is gegaan met Team1 en wat er met de stad aan de hand is. Meteen als je gedropt bent, zie je dat het goed mis is. Alles is verwoest en al snel maak je kennis met de inwoners van Gorky17: Oerlelijke monsters die ooit mens zijn geweest. Om ze een kopje kleiner te maken heb je flink wat munitie nodig en die is schaars. Elke keer als je in een gevecht komt met zo’n monster, moet je goed overwegen hoe je deze vernietigt. Doe je dat met je bajonet of met je geweer? Voor de monsters die raketten lanceren kun je het beste de lange afstand wapens gebruiken, als deze op je kunnen schieten doet dat gigantisch zeer!
Voor de monsters die bijten of een gemuteerde arm hebben met een cirkelzaag eraan, kun je het beste je mes gebruiken. Deze monsters zijn stuk voor stuk ontzettend gemeen, elk lid van je team moet de strijd overleven. Is er ééntje gesneuveld dan heb je verloren en kun je opnieuw beginnen. De gevechten zijn “Turned-Based”, wat eigenlijk inhoudt dat je om de beurt een zet mag doen. Een paar blokjes lopen en dan aanvallen of aanvallen en maken dat je wegkomt.
Wat ik erg jammer vind, is dat je niet de mogelijkheid hebt om er tussen uit te knijpen. In Fallout kon je, als de overmacht te groot was, er tussen uit knijpen en zo overleven. In Gorky17 is het een kwestie van keihard er tegen aan gaan en overleven.
De gameplay
Als je niet in een gevecht zit, kun je alle kanten op lopen. Onderweg kom je kratjes tegen met goodies erin, onder andere munitie voor je wapens, eten en verbandmiddelen om je Health points weer bij te werken en wat andere dingetjes. Zo vindt je een paar handschoenen, een hand(?) en een zuurstoffles. De handschoenen heb je nodig om een hek te openen waar stroom op staat. De fles om er op te schieten zodat er een doorgang ontstaat in een tunnel. Kom je bij een hek of wat dan ook, waar je iets voor nodig hebt, dan geeft het menu dit zelf aan. Erg handig, dat scheelt een hoop slapeloze nachten. Dus alles wat je tegenkomt en mee kunt nemen, gewoon meenemen.
Als je in een gevecht zit kan ik eigenlijk maar één nadeel noemen: Je staat schuin ten opzichte van een monster en je kunt er niet op schieten. Dit vind ik erg irritant, misschien dat dit nog wordt verbeterd met een patch. De gameplay is niet al te moeilijk en dat vind ik zeker een pluspunt.
Irritante muziek en slechte graphics?
In één woord….NEE! De muziek in het spel sleept je lekker mee in de situatie en verschilt van situatie op situatie. Zit je in een gevecht, dan druipt de actie uit je speakers. Loop je gewoon wat rond in het stadje, dan hoor je een muziekje waar je de kriebels van krijgt. Het liefste zou je dan een helikopter oproepen en maken dat je wegkomt.
De omgevingen zijn prachtig weergegeven en de monsters hebben een hoog detail. Je ziet bij één monster zelfs zijn oortjes klapperen als hij aanvalt. Hij deed me gelijk denken aan Quasimodo van de Notre Dame, die klapperde in de film ook met z’n oren. Alleen één groot verschil: De ene heeft een gemeen machine geweer en de ander alleen maar een touw om de klokken mee te luiden.
In het spel komen aardig wat monsters en ander gespuis voor en elk monster is prachtig weergegeven. Bij de team leden kun je zelfs het vlaggetje op de mouw zien en zo ook uit welk land ze komen. Erg mooi dus allemaal.
Het introfilmpje is ook van hoge kwaliteit. In de intro komt een helikopter voor en als deze bijna stil hangt bij een gebouw dan zie je gewoon de warme uitlaatgassen eruit komen. Het geluid en de beelden zitten wel goed in dit spel. Je komt onderweg zelfs een oude Zastava tegen, zo’n plastic auto uit het voormalige Oostblok. Het logo van het merk zie je gewoon op de motorkap staan! Verder zijn de effecten van de wapens ook zeer goed: Zet een vijand in de fik en je krijgt het er warm van. Eigenlijk zou je dan bijna de marshmellows pakken en ze op gaan warmen.
Wapens en monsters
Zoals ik al eerder aangaf is de munitie zeer schaars, je moet er dus zuinig mee omspringen. Maar je komt af en toe in situaties dat je gewoon kilo’s lood nodig hebt om de vijand kapot te krijgen. De variëteit in wapens is enorm en soms kan er een combinatie gebruikt worden.
Als voorbeeld neem ik even een fles wodka, dit is erg brandbaar spul. Gooi een fles richting vijand en hij is erg brandbaar. Neem een lucifer en je hebt een geweldige barbecue. Het beste wapen wat je kunt vinden is het verdovingspistool: Raak er een vijand mee en hij is in de zevende hemel en kan drie keer niets doen. Bij de grotere en sterkere bazen is dit een enorm handig wapen.
Maar het kan ook tegenzitten, enorm tegenzitten! Eén van je teamleden heeft een vlammenwerper, een super handig wapen en het richt enorm veel schade aan. Er zijn vijanden die een vuurvast huidje hebben, tegen deze doe je dus niets met je vlammenwerper. Dan neem je toch een Shotgun? Fout, hij heeft er een zwaar harnas bij. Dit is dus een oervervelend vijandje waar je best een tijdje zoet mee bent. Het actie gehalte in het spel is zeer hoog, ik heb verschillende gevechten gewoon over moeten doen omdat ik de verkeerde taktiek gebruikte. Het motto in dit spel is dan ook “Houd je hoofd er goed bij!”.
Beter worden na elk gevecht
Je teamleden worden na elk gevecht een stukje beter, voor elk wapen dat ze hebben bouwen ze ervaring op. Na een bepaald aantal Experience Points ga je weer een level omhoog. Als je een level omhoog gaat kun je 5 punten verdelen over de eigenschappen van je teamlid. Je kunt hem meer health points geven, meer geluk, meer kalmte of een grotere precisie met vuren. Hoe meer gevechten je gehad hebt, des te beter worden je teamleden.
Zo kun je dus van elk teamlid een specialist maken. Zo heb ik één persoon alleen maar de vlammenwerper laten gebruiken. Na een paar gevechten richt hij er meer schade mee aan dan een ander teamlid met zijn geweer. Als je een ander lid regelmatig met handgranaten laat gooien, dan gooit hij na een tijdje veel beter. Zo gaat dat met elk wapen: Hoe meer ervaring, des te meer schade.
Conclusie
Voor de mensen die van veel actie houden is het een absolute aanrader! Je gaat van het ene gevecht naar het andere. Doe daar de fraaie beelden en muziek bij en je hebt me toch een goed spel! Vaak kom je spellen tegen die je na een tijdje gaan vervelen, deze dus absoluut niet! Een groot nadeel voor sommigen kan zijn dat je geen cheats kunt gebruiken. Maar buiten dat is het een aanrader! Een super goed spel met oog voor details.