Gamersnet.nl

Review: Mortal Kombat 11: Aftermath

Vorig jaar voelde ik me een beetje bekocht door Warner Bros. en Netherrealm. Nadat de review van het fantastische Mortal Kombat 11 online stond, werden op de dag van de release de poorten naar microtransacties geopend. Dit heeft voor de eerste rectificatie van een reviewcijfer op Gamersnet gezorgd. Natuurlijk volgde er ook een te dure Kombat Pass van vier tientjes, waarin zes nieuwe personages zitten met gelukkig nog wat extra skins en stages.

Het is jammer dat de gierigheid een smetje is geweest bij Mortal Kombat 11, maar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Met Aftermath krijgen liefhebbers van vechtgames DLC in een vorm die bijna uniek is voor fighting-games: een nieuw stuk verhaal! Mortal Kombat en Injustice, beide van Netherrealm, zijn in mijn ogen de enige vechtfranchises die een hele degelijke storymodus hebben. Aftermath is in dat opzicht ook weer genieten geblazen, maar wederom is de financiële kant een beetje teleurstellend.

Een kleine spoilerwaarschuwing voor de originele game, want het is anders onmogelijk uit te leggen waar de uitbreiding over gaat. Je bent gewaarschuwd!

Tijd tumult

Het verhaal van Aftermath gaat direct door op de gebeurtenissen van Mortal Kombat 11. De grote slechterik Kronika is verslagen en Fire God Liu Kang probeert met zijn nieuwe krachten, een gunstige tijdlijn te creëren om alle ellendige gebeurtenissen uit MK 11 en daarvoor op te lossen. Er is echter een probleempje ontstaan door Kronika te vernietigen, waardoor ze alsnog de tijdlijn van MK 11 gedeeltelijk over moeten doen.

In Mortal Kombat 11 Aftermath is het heel erg tof dat alle DLC-personages, met uitzondering van bijzondere gastpersonages als Terminator, RoboCop en The Joker, een flink aandeel krijgen in de vijf chapters van Aftermath. Het is wel zaak om je Mortal Kombat-kennis op orde te hebben, want als casual moest ik wel even flink wat googlen om te begrijpen waarom sommige personages elkaar zo haten. En wie nu familie van elkaar is. Het zal het overkoepelende verhaal van het tijdreizen niet in de weg zitten, maar het is wel leuk om het fijne te weten van iedereen.

Netherrealm heeft wel echt alles op alles gezet om de fans te pleasen, na de release van Mortal Kombat 11. Oude bekenden als Nightwolf en Spawn zijn al toegevoegd met de Kombat Pass en in Aftermath komen daar Fujin en Sheeva bij. Het personage Shang Tsung wordt in de  Aftermath-verhaallijn gespeeld en ingesproken door dezelfde acteur die Shang Tsung vertolkte in de Mortal Kombat-film uit 1995. Inclusief de cheesy one-liners. Your soul is mine!

Ook is het heel tof dat gastvechter RoboCop, net als Shang Tsung dus, wordt gespeeld en ingesproken door de acteur uit de gelijknamige film van Paul Verhoeven. Gastvechters zijn tot nu toe heel erg wisselend geweest in MK 11. De versie van Joker is erg geslaagd, maar het is jammer dat de Terminator dan wordt ingesproken door iemand die laatste is geworden in een wedstrijdje “Arnold Schwarzenegger nadoen”.

Vriendjes en vijanden maken

Fanservice is misschien wel het belangrijkste woord van Mortal Kombat 11 Aftermath en de bijbehorende update. Netherrealm heeft echt een blik met bizarre elementen opengetrokken en moet gedacht hebben: we gaan all-in. Allereerst de stage fatalities, een nieuwe manier om je verslagen tegenstander te vernietigen. Afhankelijk van de arena waarin je staat, is er een unieke animatie waarin je de tegenstander op gruwelijke wijze vermoordt.

Mocht je denken dat mag allemaal wel een onsje minder, dan zijn de friendships, laatste keer gebruikt in Mortal Kombat 2 en 3 als reactie op klagende ouders die de game te gewelddadig vonden, misschien meer jouw ding. In plaats van vliegende ledematen en ingewanden aan de verkeerde kant van het lichaam, laat ieder winnend personage zijn lieve kant zien. Denk aan Scorpion die een teddybeer aan de haak slaat in plaats van een afgesneden hoofd, of Sub-Zero die even een rondje doet in zijn ijscowagentje.

Ook zijn er nog nieuwe levels toegevoegd en zijn er nodige balansproblemen opgelost. Heel erg leuke content, maar dit krijg je ook als je geen veertig euro hebt betaald voor Mortal Kombat 11 Aftermath. En daar wringt het een klein beetje.

De hoeveelheid content waar je bijna de prijs van een nieuwe game voor neertelt, is wel ontzettend weinig. Het gaat om drie uur aan (heel erg vermakelijk) verhaal en drie nieuwe personages, overigens in mijn ogen minder interessant dan de personages in de Kombat Pack, en wat skins. Alles wat ik net beschreef in de drie alinea’s hierboven is allemaal gratis voor iedereen. Dat is natuurlijk leuk als fanservice, maar de grootste fans waarvoor je deze throwbacks toevoegt worden behoorlijk leeg getrokken.

Wat misschien ook wringt bij de grootste fans is het waardeverschil van Mortal Kombat 11 in een jaartje tijd. Natuurlijk worden games snel goedkoper en als je een half jaartje wacht, dan bespaar je al snel een aantal tientjes, maar bij MK 11 is het verschil wel achterlijk groot. Uiteraard is er voor de nieuwkomers een Mortal Kombat 11 Aftermath Kollection, met alle content van het origineel voor zes tientjes. Content die voor de fans, die alles op dag één hebben gekocht in totaal 140 euro waard is. Het zou een mooie geste zijn geweest als Warner Bros. en Netherrealm de grootste fans konden belonen met een lagere prijs voor het al veel te dure Aftermath.

Conclusie

Mortal Kombat 11 Aftermath is toffe content die twee keer te duur is. Sheeva en Fujin zijn goeie personages en de extra uurtjes aan verhaal zijn vermakelijk, met een glansrol voor Shang Tsung en zijn heerlijk overdreven slechtheid. Maar samen met RoboCop kan en mag je nooit veertig euro vragen en al helemaal niet aan je trouwste fans.

Tel daar de enorme content-update bij op die gratis is, en Aftermath voelt niet echt als een essentiële uitbreiding. Heb je Mortal Kombat 11 nog niet in huis, dan is het zaak om voor de Aftermath Kollection te gaan, want daarin krijg je wel heel veel voor het geld wat je neertelt. Maar mocht je als trouwe fan al alles in huis hebben, wacht dan eventjes op een prijsverlaging.