
VR is een magnifiek iets, maar wanneer je een horrorgame in de virtuele realiteit speelt, vergt dat toch wel ballen van staal of wat extra schone onderbroeken. Gezien zoiets triviaals als een rol kaklint scoren al een achievement op zich geworden is, heeft Valve Corporation – de studio achter de VR-game Half-Life: Alyx – het zekere voor het onzekere genomen en enkele vijanden uit de game gesloopt, puur omdat deze wellicht te heftig zouden zijn voor VR.
In een gesprek met Gamespot liet level designer Dario Casali weten dat Half-Life: Alyx aanvankelijk een stuk enger zou worden, maar dat men er ook zeker van wou zijn dat mensen daardoor niet direct zouden afhaken. Vooral toen een Valve-medewerker – die gruwelijk de zenuwen krijgt van headcrabs – zijn headset al afzette bij het zien van het iconische critter, wist Casali zeker dat er wat geknipt moest worden in de content.
Almost immediately we cut the fast headcrab and the fast zombie from Half-Life 2. The shock of having that guy come around the corner and latch onto you before you’d even know what was going on was just too much.”
Dat de fast headcrab je in Alyx niet meer de stuipen op het lijf jaagt, betekent niet dat deze niet bestaat in de game. Op Twitter is namelijk al een screenshot verschenen van deze abominatie, welke na wat data minen is opgerakeld uit de unused assets van de game
Half-Life: Alyx has a fully modeled and scripted Fast Headcrab NPC, which does not appear once in the game (to my knowledge) pic.twitter.com/DJ833uynTl
— Jaycie λ (@JaycieErysdren) March 25, 2020
Waar Casali ook kunstig omheen heeft willen werken is het gebruik van de cliché jump scares, welke bijna verplicht lijken te zijn in elke horrorgame. Casali is namelijk één ding van mening:
“Jump scares are terrible in VR.”
Half-Life: Alyx is inmiddels verkrijgbaar voor de pc en speelbaar met vrijwel elke pc-based VR-headset, al lijkt de game inmiddels ook speelbaar te zijn zonder, waar we de modding community voor mogen bedanken.