
Hoewel Call of Duty: Black Ops 4 met diens vernieuwde core gameplay aardig stappen heeft gemaakt (aldus onze Amador in zijn Black Ops 4 review) blijkt het nu minder goed gesteld te zijn met de netcode van het multiplayer-gerichte spel. Volgens netwerkanalyses van verschillende bronnen, kennen de servers van de nieuwste Call of Duty niet bepaald bijzonder hoge verversingssnelheden.
Reddit-gebruiker Smcro werd gisteren overladen met upvotes nadat hij de tick rate van Black Ops 4 op PlayStation 4 uiteenzette. De gamer merkte daarbij op dat met name de send rates van het spel slechts 20Hz bedragen; drie keer zo laag als de verversingssnelheid van het spel zelf.
In wezen komt dat neer op een “vertraagde” vorm van gamen. Black Ops 4 zelf draait weliswaar op relatief vloeiende framerates van 30 of 60 frames per seconde, maar onder meer de locatie van spelers en hun actie, wordt veel minder vaak geüpdatet voor jou als speler.
Voor Blackout, Black Ops’ eigen Battle Royale-modus, schijnt dat nog lager en instabieler te zijn. YouTuber Battle(non)sense analyseerde specifiek het netwerkgebruik van deze modus, en ondervond dat de modus met regelmaat rond de 10 serverupdates per seconde scoorde. Deze tests kwamen echter wel tot stond rond de Blackout Open Beta:
Voor wie 10Hz serversnelheid liever in menselijke maat hoort: Fortnite’s servers draaien met 30Hz, en die van PlayerUnknown’s Battlegrounds updaten de actie op 60Hz.
Daarmee lopen de servers van de concurrerende Battle Royale-giganten dus meer parallel aan wat gamers in real-time uitspoken aan hun kant van het spelletje, wat over het algemeen als eerlijker wordt ervaren. Meer verversingen per seconde staan gelijk aan een meer waarheidsgetrouwe simulatie van het online potje.
Meer weten over wat de nieuwste Black Ops allemaal voor (iets betere) vernieuwingen in de Call of Duty-formule gooit? Lees vooral onze uitgebreide Black Ops 4 review, of kijk en luister mee met de extra lange videoreview.