Oké, voor ons gamers – vooral Xbox gamers – is Game Pass iets geweldigs. Je betaalt een vast bedrag per maand en in ruil daarvoor krijg je een bult games, soms zelfs op launch day. Vaak kun je ze ruim van tevoren al installeren en zonder ook maar een extra cent te hoeven neerleggen verschijnen ze speelbaar op je dashboard wanneer de tijd rijp is. I-de-aal! Toch ziet Ed Fries – voormalig Xbox kopstuk – het allemaal iets minder rooskleurig. Volgens hem kan Game Pass het landschap behoorlijk beïnvloeden, ook in negatieve zin.
Als voorbeeld haalt Fries in zijn interview met Xbox Expansion Pass een andere, niet meer weg te denken service aan: Spotify. Ook Spotify is een godsgeschenk voor velen. Tegen een vast bedrag per maand alle muziek binnenhalen zonder ook maar voet binnen te zetten bij een platenzaak. Je weet wel, zo’n winkel waar je vroege CDs kocht. Je weet wel, van die weerspiegelende schijfjes die je in een Discman kon frommelen. Je weet wel, zo’n lomp apparaat welke nooit in je broekzak paste en later vervangen werd door een MP3-speler en nog later door je mobiele telefoon.
Afijn, die hele evolutie is meteen een mooi voorbeeld. Vandaag de dag hebben we nog wel winkels waar je fysieke games kan kopen, maar mede dankzij services als Game Pass kunnen ook die langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen. Want als Game Pass op een gegeven moment zo groot wordt dat je niet eens meer games hoeft te gaan kopen, dan is dat funest voor de handel.
“The one thing that they’re doing that makes me nervous is Game Pass. Game Pass scares me because there’s a somewhat analogous thing called Spotify that was created for the music business.
“When Spotify took off it destroyed the music business, it literally cut the annual revenue of the music business in half. It’s made it so people just don’t buy songs anymore.
“People don’t buy songs on iPhone for example, because why would you? They’re all on your subscription service app. Apple’s said they’re going to take away buying songs because no one’s buying them anymore.”
Volgens Fries moeten we er daarom ook voor waken dat we de industrie niet onbewust om zeep helpen, ook al zou dat niet de eerste keer zijn. In de jaren ’80 en ’90 maakten de games- en educatieve softwarehandel ook al een behoorlijke buikschuiver, en dat moeten we nu zien te voorkomen, ook al zien we als consument de mogelijke consequenties er nu niet van in.
“So we have to be careful we don’t create the same system in the game business. These markets are more fragile than people realize. I saw the games industry destroy itself in the early 80s. I saw the educational software business destroy itself in the mid-90s… they literally destroyed a multi-billion dollar market in a few years.
“So Game Pass makes me nervous. As a customer, I love it. I love Spotify as a customer: I have all the songs I’d ever want… it’s a great deal as a customer. But it isn’t necessarily great for the industry.”
Ben jij het met Ed Fries eens of denk jij dat het allemaal wel los zal lopen?