Gamersnet.nl

Facebook-account wordt verplicht voor Oculus VR-gebruikers

Veel mensen waren sceptisch toen Facebook in 2014 Oculus VR overnam voor een slordige 2 miljard dollar. Mensen waren bang dat Facebook VR zou gaan gebruiken om nog maar eens een smak aan persoonlijke data te oogsten. De Oculus-ondersteuning voor Minecraft werd geannuleerd omdat ontwikkelaar Notch de kriebels kreeg van Facebook. Hoewel er tot nu toe geen aanwijzingen voor kwade bedoelingen waren, lijkt Oculus binnenkort tóch onderdeel te worden van het gigantische sociale netwerk: vanaf oktober moeten nieuwe gebruikers van Oculus VR-headsets een Facebook-account gebruiken om in te loggen.

Concreet betekent dat dat je een profiel nodig hebt om je Oculus-headset te configureren, drivers te installeren en games te kopen in de Oculus Store. Het is weliswaar mogelijk om software buiten die winkel af te spelen, maar de eerste set-up heb je wél de officiële app nodig – en vanaf oktober dus ook een Facebook-account.

Gebruikers die nu al een Oculus-account hebben, komen daar nog even mee weg. Maar ook deze gebruikers zullen er uiteindelijk aan moeten geloven: vanaf 2023 worden hun accounts niet meer ondersteund, tenzij ze worden samengevoegd met een Facebook-account. Op Twitter regent het boze en teleurgestelde reacties. Mensen zitten niet te wachten op Facebook-integratie van hun Oculus-producten.

Ook Oculus-oprichter Palmer Luckey, die het bedrijf in 2017 verliet, heeft de nodige haatreacties gekregen. Toen hij de deal met Facebook in 2014 sloot, garandeerde Luckey je niet telkens zou hoeven in te loggen op Facebook om je Oculus Rift te gebruiken of er software voor te ontwikkelen. Gamers en media beschuldigen Luckey er nu van dat hij destijds loog of dat hij niet in de positie was om zulke uitspraken te doen. Op Reddit reageert de beste man dat zijn beloftes in overleg met Facebook zijn gedaan. Hij geloofde oprecht dat Facebook een account nooit zou verplichten voor Oculus-producten, maar geeft nu toe dat dit een inschattingsfout was.