Gamersnet.nl

“60 frames per seconde geen mandaat op Xbox Series X”

Framerates, nu we steeds meer te maken gaan krijgen met beweringen dat games een bepaald aantal beelden per seconde gaan aantikken, lijkt het erop dat Microsoft vast glashelder wil maken dat een framerate van 60 frames per seconde geen mandaat wordt. Uiteindelijk is het aan de ontwikkelaar welke framerate ze hanteren.

Het spits werd stiekem al afgebeten door Codemasters, die de lat al aardig op hoogte legde door te beweren dat Dirt 5 misschien wel eens de 120 fps kan aantikken. Ieder weldenkend mens snapt dat dit niet met native 4K instellingen gaat lukken, maar soit. Geheel in tegenstelling tot Codemasters heeft Ubisoft juist te kennen gegeven dat Assassin’s Creed: Valhalla op “minstens 30 fps” gaat draaien, wat toch wel de nodige vraagtekens kan oproepen.

Aaron Greenberg is hierin de man die wat opheldering tracht te brengen, nadat een eerdere Tweet van diezelfde Greenberg bij sommigen wat verwarring teweeg bracht. Volgens Greenberg is 60 frames per seconde niet een verplicht iets waar een ontwikkelaar naar moet streven. De Xbox Series X zou in principe met gemak deze framerate kunnen hanteren en de architectuur laat het toe om zelfs het dubbele te halen, maar wat een ontwikkelaar uiteindelijk met die paardenkrachten doet, is diens eigen keuze. 60 frames per seconde is mooi meegenomen, maar zeker niet verplicht.

Uiteraard verschilt het ook per game wat voor framerate realistisch is. Zo is het voor een relatief lineaire, scripted game een stuk makkelijker om de kracht hiervoor te benutten tegenover een zeer uitgebreide open wereld game waarin de rekenkracht eerder gebruikt zal worden voor het renderen van de interactieve omgeving van formaat. Daarnaast zullen er ook gegarandeerd ontwikkelaars zijn die liever een haarscherpe resolutie met uiterst gedetailleerde textures verkiezen boven een hoge framerate.