“60 frames per seconde geen mandaat op Xbox Series X”

Framerates, nu we steeds meer te maken gaan krijgen met beweringen dat games een bepaald aantal beelden per seconde gaan aantikken, lijkt het erop dat Microsoft vast glashelder wil maken dat een framerate van 60 frames per seconde geen mandaat wordt. Uiteindelijk is het aan de ontwikkelaar welke framerate ze hanteren.

Het spits werd stiekem al afgebeten door Codemasters, die de lat al aardig op hoogte legde door te beweren dat Dirt 5 misschien wel eens de 120 fps kan aantikken. Ieder weldenkend mens snapt dat dit niet met native 4K instellingen gaat lukken, maar soit. Geheel in tegenstelling tot Codemasters heeft Ubisoft juist te kennen gegeven dat Assassin’s Creed: Valhalla op “minstens 30 fps” gaat draaien, wat toch wel de nodige vraagtekens kan oproepen.

Aaron Greenberg is hierin de man die wat opheldering tracht te brengen, nadat een eerdere Tweet van diezelfde Greenberg bij sommigen wat verwarring teweeg bracht. Volgens Greenberg is 60 frames per seconde niet een verplicht iets waar een ontwikkelaar naar moet streven. De Xbox Series X zou in principe met gemak deze framerate kunnen hanteren en de architectuur laat het toe om zelfs het dubbele te halen, maar wat een ontwikkelaar uiteindelijk met die paardenkrachten doet, is diens eigen keuze. 60 frames per seconde is mooi meegenomen, maar zeker niet verplicht.

Uiteraard verschilt het ook per game wat voor framerate realistisch is. Zo is het voor een relatief lineaire, scripted game een stuk makkelijker om de kracht hiervoor te benutten tegenover een zeer uitgebreide open wereld game waarin de rekenkracht eerder gebruikt zal worden voor het renderen van de interactieve omgeving van formaat. Daarnaast zullen er ook gegarandeerd ontwikkelaars zijn die liever een haarscherpe resolutie met uiterst gedetailleerde textures verkiezen boven een hoge framerate.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    OnOwned's avatar

    Ik vind toch best dat je minstens 60fps mag vragen/eisen aan (AAA) ontwikkelaars, als je hardware daadwerkelijk zo sterk is als verwacht wordt. Tot nu toe is Xbox me nog niet aan het wegblazen met de beelden die we gezien hebben afgelopen week van de verschillende games op Series X.

  2.   
    Patrick Meurs's avatar

    @OnOwned: welke beelden? XD

  3.   
    OnOwned's avatar

    @Patrick Meurs: Er waren her en der wel wat in-engine dingen te zien. En zelfs wat gameplay. Maar merendeel ziet eruit alsof een Xbox One dat ook moeiteloos kan draaien.

  4.   
    Patrick Meurs's avatar

    @OnOwned: het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat je echt games gaat zien die significant verschil maken. Veel devs gaan denk ik toch nog voor games die zowel op de One als de Series X draaien, gezien ze zo de afzetmarkt wat groter kunnen houden.

    Daarnaast is het bijna altijd gebleken dat het een aantal maanden/jaren duurt voordat ontwikkelaars de volle potentie benutten. Die moeten eerst maar eens zorgen dat ze fatsoenlijk met de architectuur om kunnen springen en correct kunnen optimaliseren. Anders krijg je van die AC Unity-perikelen

  5.   
    Nollie's avatar

    @OnOwned:

    60 FPS en dan ook nog eens 4K… Krijg je dan geen consoles die rond de 1200 Euro gaan kosten ? Volgens mij ook niet echt gewenst.

  6.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Mooi nieuws voor Ubi, hoeven ze weer geen moeite te doen om hun zooi te optimaliseren

  7.   
    OnOwned's avatar

    @Nollie: Persoonlijk heb ik liever 1080p met 60 fps dan. 4k is hartstikke leuk, maar games zijn echt niet ineens onspeelbaar lelijk in 1080p.