Over een paar dagen gaat de eerste demo voor Anthem van start, maar er zijn wel degelijk verschillen met de uiteindelijke versie van de game. Nu maakt BioWare bekend wat die verschillen precies zijn.
Ten eerste noemt executive producer Mark Darrah een duidelijke: meer bugs. Dat is natuurlijk omdat er nog een maand ontwikkeltijd is, waarin de day-one patch nog flink kan worden bijgeschaafd.
Een wellicht minder verwacht verschil met de uiteindelijke versie van Anthem, is dat de demo’s geen tutorial kennen. Spelers worden simpelweg midden in het verhaal gedropt. Op die manier hoopt BioWare spelers een zo volledig mogelijke speelervaring te bieden ter voorbereiding op het eindproduct.
Zoals je uit het voorgaande misschien al kunt opmaken, ontbreekt ook de character creation in de demo’s. Daarnaast zijn niet alle namen van items en andere dergelijke termen al definitief; ook daarin zullen dus veranderingen optreden wanneer Anthem daadwerkelijk op de markt verschijnt.
Tot slot zitten er op alle platformen nog verschillen in gamebalans, dus de demo kan niet worden gebruikt om te bepalen of de uiteindelijke game veel grinden vereist – óf juist te makkelijk is.
Maar dit zijn de verschillen die op alle platformen hetzelfde zijn. Darrah had ook nog wat te zeggen over de pc-besturing. Het vliegen met de muis voelt in de demo’s beter aan dan eerdere uitingen van Anthem, maar zal in de releaseversie van de game nóg beter aanvoelen.
De VIP-demo van Anthem, speelbaar voor mensen met een reservering, begint op 25 januari en loopt tot de 27e. De openbare demo vindt plaats van 1 tot 3 februari. Daarna verschijnt Anthem definitief op 22 februari voor pc, Xbox One en PlayStation 4.