Celeste was een gigantisch succes en werd zelfs beloond met een nominatie voor Game of the Year bij de Game Awards. Maar met één (indie-)game kom je financieel natuurlijk niet door tot je pensioen, dus het is logisch dat ontwikkelaar Matt Makes Games naar de toekomst kijkt. Daar zal Skytorn echter geen deel van uitmaken: deze 2D-actiegame is geannuleerd omdat het ontwikkelteam niet kon uitvogelen waar ze met dit project heen wilden.
De ontwikkeling van Skytorn begon vijf jaar geleden, maar werd in de ijskast gezet om Celeste te maken. Vlak voor die game verscheen, was het officiële bericht nog dat Skytorn afgemaakt zou worden, maar nu hebben Noel Berry en zijn team besloten om het spel op te geven.
Volgens Berry was de game in de kern niet goed: het zou een procedureel gegenereerde game zonder permadeath worden, wat natuurlijk indruist tegen het principe van de Metroidvania. Er werd natuurlijk wel een en ander geëxperimenteerd, ook met de procedurele levels, maar daar bleef uiteindelijk weinig van over.
Taking out the procedural parts felt like it defeated the purpose of what the game was, so as it shifted towards a more linear adventure, the procedural map stayed but simply got more and more constricted, until the procedural-ness of it didn’t really mean anything — it was just… there.
And this is a lot of overhead for basically no payoff. Why make a procedural game at all if you don’t really get the benefits of it being procedural?
Uiteraard biedt Berry zijn excuses aan tegen de mensen die Skytorn wel zagen zitten. Het was geen gemakkelijke beslissing om te maken, maar als bedrijf moet je natuurlijk realistisch zijn. Tot slot zegt Berry dat we in 2019 kunnen uitkijken naar informatie over de volgende game van de ontwikkelaar van Celeste.