Gamersnet.nl

Indie-ontwikkelaars boos over nieuwe opbrengstschalen Steam

Meer backlash voor distributiegigant Steam! Het nieuwe, geschaalde systeem voor uitbetalingen van spellenmakers schiet sommige, kleinere studio’s namelijk in het verkeerde keelgat.

Gisteren heeft Steam publiekelijk de nieuwe Revenue Share Tiers aangekondigd, die ontwikkelaars met een miljoenenverkoop uiteindelijk trakteren op meer omzet. Meer in verhouding dan spellen dien aanzienlijk “kleiner” blijven, waar dat voorheen allemaal gelijk bleef.

Over Steams nieuwe insteek werd door professionals uit de industrie aardig wat gediscussieerd. Onder meer de Nederlandse indie-held Rami Ismail (bekend van onder meer Super Crate Box) voorziet in de opbrengstschalen een probleem voor kleinere spellenmakers, zo tweette hij:

Ismail ziet de nieuwe plannen van Steam vooral een manier om grotere AAA-studio’s te pleasen, over de rug van developers die voor hun harde werk aanzienlijk minder betaald zullen krijgen.

De klachten van indie-voorvechters als Ismail werden door collega’s gecounterd met nodige pro-Steam argumenten. Zo gooide Adriaan de Jongh (Hidden Folks) een flinke Twitter thread op om een gesprek met zijn Steam-woordvoerder uiteen te zetten. Daarin komt onder meer naar voren dat Steam hiermee hoopt de “totale pot” aan consumenten hoger te houden.

Daartegenover staat nog altijd dat het nieuwe betalingssysteem voor sommige indies wat schraal af kan steken. Ooit waren ze gelijk, nu voelen ze zich mogelijk minder belangrijk.

Wat jij? Doet Valve er goed aan meer te betalen voor grotere partijen op Steam, of is dit inderdaad een nare zet richting de kleinere, aspirerende ontwikkelaars?