Gamersnet.nl

Waarom Sony wederom een sterke E3-persconferentie had

We hebben nu alle persconferenties gehad van de E3 2018 en er wordt natuurlijk weer druk gespeculeerd wie de E3 ‘gewonnen’ heeft. Een nogal nutteloze, maar boeiende discussie om te volgen, want we lijken het dit jaar maar niet eens te worden met elkaar. Vooral de persconferentie van Sony wordt heel wisselend ontvangen, maar laat mij dan diegene zijn die uitlegt waarom PlayStation 4 anders, maar wederom erg sterk was.

De meest gehoorde klacht die ik op social media tegenkom is de kleine hoeveelheid trailers en behandelde games, vooral als je het vergelijkt met het third-party trailerfeest van Microsoft. Sony heeft ook van te voren aangegeven dat ze het rustig aan gaan doen en dat vier games uitgebreid worden behandeld; Spider-Man, Ghost of Tsushima, The Last of Us Part II en Death Stranding. De keuze om het over een andere boeg te gooien is zowel slim als noodzakelijk.


De meeste first-party studios van Sony zijn momenteel al druk aan het werk met een grote titel of hebben er net eentje afgerond. De eerder genoemde vier titels samen met Days Gone en Dreams zijn nog vol in ontwikkeling en het afgelopen anderhalf jaar zijn onder andere Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human, Shadow of the Colossus, Knack 2, Gran Turismo Sport en natuurlijk God of War al uitgekomen. Tel daar nog console exclusives als Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom, Nioh en Persona 5 bij op en je houdt maar weinig studio’s over die met nieuwe games kunnen beginnen.

Als je weinig nieuwe, exclusieve games hebt om te laten zien als consoleboer, dan kun je dat op twee manieren oplossen. Heel veel derde partijen in je persconferentie toelaten om de show te vullen met algemene (hele toffe) aankondigingen of uitgebreid ingaan op je eigen materiaal. Eerstgenoemde manier zagen we bij Microsoft en Sony besloot dieper op haar eigen producten in te gaan.


E3 is dus de perfecte plek om je eigen content uitgebreid in het zonnetje te zetten en dit is precies wat Sony, misschien wat noodgedwongen, deed dit jaar. Mooie nieuwe gameplaybeelden voor je exclusieve games, met Ghost of Tsushima, Death Stranding en The Last of Us Part II die hun gameplaydebuut maken. Overtuigende beelden waarmee je zieltjes kan winnen en je games mee verkoopt.

Ook blijft Sony achter PlayStation VR staan, want wederom zijn er toffe exclusieve VR-titels aangekondigd als Trover Saves the Universe, Ghost Giant, Déraciné en Resident Evil 2. Ondanks dat Sony eerlijk heeft toegegeven dat ze de verkoopcijfers van de VR-bril tegen vindt vallen, blijft het bedrijf toch doorgaan met het project. En ondanks dat bijna alle studio’s bezet lijken te zijn, is er ook nog een teaser gedropt voor Nioh 2.


Het enige wat je Sony kan verwijten, is dat alleen Spider-Man een releasedatum heeft momenteel. Al denk je aan de andere kant, zolang je geen datum weet kan je ook niet worden teleurgesteld als de game wordt uitgesteld. Ook was het begin van de persconferentie vrij raar, aangezien ze begonnen in een partytent met een veel te lange banjosolo om vervolgens een interview te houden tussen allemaal Sony-medewerkers om de tijd een beetje te rekken. Na deze zelfbevrediging was de kwaliteit van de persconferentie gelukkig weer een stuk beter.

Natuurlijk is het ook een kwestie van hoge verwachtingen hebben en als je dacht dat Sony weer net zoveel nieuw materiaal zou knallen als voorgaande twee jaar dan snap ik de teleurstelling wel. Het perspraatje van dit jaar was een stuk korter en veel minder bombastisch, maar de Sony-studio’s zijn eenvoudigweg momenteel bezig of net klaar.


De E3 van dit jaar is een soort van tussenjaar voor Sony en qua opzet ook heel anders dan voorgaande jaren. Na de stortvloed aan exclusieve gamereleases van afgelopen anderhalf jaar, is het nu even rustig tot volgend jaar. Met Spider-Man als een leuke zoethouder hoopt PlayStation in 2019 de draad weer op te pakken beginnend met Days Gone en de andere games die deze E3 uitgebreid zijn uitgelicht. En als we de beelden zo zagen, dan lijkt dit helemaal goed te komen.