Gamersnet.nl

Directeur DICE: Vrouwelijke speelbare personages zijn een blijvertje in Battlefield

Het was bij Battlefield 1 al een heikele kwestie en ook het recent onthulde vervolg Battlefield 5 krijgt er kritiek op: vrouwelijke speelbare karakters in een historische setting, terwijl de invloed van vrouwelijke personen in die settings (de Eerste en Tweede Wereldoorlog respectievelijk) redelijk beperkt was. Gamers maken zich zorgen over de historische accuraatheid van de games, maar volgens EA komt er voorlopig geen einde aan de keuze om als vrouw te spelen, ook al gaan games over tijdperken waarin dames een beperkte invloed op het slagveld hadden.

Oskar Gabrielson, de algemeen directeur van Battlefield-ontwikkelaar DICE, laat op Twitter weten dat Battlefield 5 alle mensen wil vertegenwoordigen die een onderdeel waren van het grootste drama in de geschiedenis van de mens, en dat het de bedoeling is dat spelers hun personages naar eigen smaak kunnen ontwikkelen.

We want Battlefield V to represent all those who were a part of the greatest drama in human history, and give players choice to choose and customize the characters they play with.

Our commitment as a studio is to do everything we can to create games that are inclusive and diverse. We always set out to push boundaries and deliver unexpected experiences. But above all, our games must be fun!

Daarbij deelt Gabrielson de onderstaande gif-afbeelding, waarmee hij erop wijst dat Battlefield in zijn gameplay absoluut niet gaat voor historische betrouwbaarheid, maar gewoon voor een leuke game. Als je dit kunt doen, is het dan écht zo erg dat je dat ook als vrouw kunt?


Hoewel sommige gamers dus ontevreden zijn over de intrede van de dames in historische games, blijft DICE dus stellig doorgaan met het implementeren van de keuze om als vrouw te spelen, ook al is dat misschien niet volledig historisch verantwoord.