Gamersnet.nl

Zorgen games voor minder criminaliteit door jongeren?

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) brengt om het jaar een vuistdik rapport uit met de titel ‘De sociale staat van Nederland’. In dit rapport wordt, je raadt het niet, beschreven hoe de Nederlandse samenleving ervoor staat. Hartstikke interessant natuurlijk, maar waarom staat deze informatie op Gamersnet, denk je nu wellicht.

In het 401 pagina’s tellende rapport is echter een opmerkelijke paragraaf te vinden (voor de liefhebber, check pagina 301). Hierin wordt de verklaring gezocht waarom de criminaliteit in Nederland met name door jongeren is afgenomen. In de zoektocht naar antwoorden hierop wekt het SCP de suggestie dat dit onder meer kan komen doordat jongeren het simpelweg te druk hebben met gamen om narigheid uit te halen:

Zijn [jongeren] hun tijd meer in de schoolbanken gaan doorbrengen, meer aan het gamen geslagen waardoor er minder tijd overblijft om narigheid uit te halen, of zetten ze juist hun digitale vaardigheden meer en meer in om cyberdelicten te plegen, die relatief vaak onder de radar blijven?
Nieuw is deze gedachte overigens niet. Eerder dit jaar werd er door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum onderzocht wat de invloed van de release van Grand Theft Auto 5 had op de geregistreerde criminaliteit.