Pc-gamers roepen regelmatig dat consoles de ontwikkeling van games tegenhoudt, maar ontwikkelaars zélf dansen meestal om deze kwestie heen, aangezien zij natuurlijk hun game in het beste licht willen tonen. Zo niet Scott Everts, de lead world builder achter Fallout: New Vegas. In een interview met PCGamesN zegt de beste man namelijk dat die game ingrijpend moest worden ingeperkt omdat de game-engine bepaalde ideeën niet ondersteunde. Deze beperkingen zijn volgens Everts te wijten aan de beperkingen die de consoles destijds kenden.
[Fallout: New Vegas] would have been a lot different if it was PC only. We had a lot of plans early on. Like, ‘Here’s where the water is stored, here’s where the farms are, here’s where the government is centralised’. We had it all planned out—it wasn’t just a bunch of random stuff.Ook moesten elementen die wél in de game zijn verschenen, grondig worden versimpeld zodat de engine niet overweldigd zou raken. Daarnaast zou Fallout: New Vegas ook een stuk minder geplaagd worden door prestatieproblemen als het spel alleen op pc zou zijn verschenen:
We would have had fewer performance issues. We did break it up a bit, but from my point of view it was a performance-related game and we had to fix things.Deze uitspraken zijn opvallend, aangezien Fallout: New Vegas ongeveer halverwege de vorige consolegeneratie uitkwam. Blijkbaar liepen ontwikkelaars dus al ver voor het beoogde einde van de last-gen consoles tegen de beperkingen aan.
Inmiddels ligt het concept van consolegeneraties zelf onder vuur en Microsoft hint zelfs naar het afstappen van dit model, waar Sony nog wél heil ziet in een PlayStation 5. Wat denken jullie: zou de technologische vooruitgang baat hebben bij het loslaten van het generatie-idee, of denkt Microsoft hier iets te makkelijk over? Brand los in de reacties!