Gamersnet.nl

Call of Duty: WWII biedt multiraciale en -gender personages, geen swastika’s in multiplayer

Het is in deze tijd helemaal hip en happening om in veel wat er uitgebracht wordt, van films tot games tot diverse soorten advertising, te kiezen voor multiraciale en -gender en LGBT-elementen en dat zal in Call of Duty: WWII niet anders zijn.

De singleplayer zal historisch correcter zijn dan de online multiplayer, omdat het in de multiplayer om jou als speler draait. Sledgehammer laat je om die reden kiezen wie je wilt spelen. Je hebt de keuze tussen multiraciale karakters en meerdere genders die tevens ook in het Axis-team gespeeld kunnen worden. Dus het kan zomaar zijn dat er meerdere huidskleuren en genders in het Duitse team te vinden zijn, hierin wil Sledgehammer je namelijk niet beperken tot het strikt geselecteerde uiterlijk van onze Oosterburen.

Now, the challenge there, which is real, is half the time you’ll be playing on the Axis team. That was a decision we made intentionally. We want it to be you and we’re willing to have you be you, no matter what side of the conflict you’re on. I’ll come right through the front door on it: we know that didn’t happen in the German forces. We know there was a lot of racism and racial tension in the 40s, so you wouldn’t have a black German soldier fighting next to the other Germans.

We want this to be about you. We’re not making a statement about the authenticity of the Axis force. We’re making this about putting you in this social space and you into your soldier. And we want that to be rewarding and meaningful. I don’t want it to be our decision to force you away from your character into playing a German soldier, just because we put you on the Axis team.

De online multiplayer draait om een community en daar moet je niet geforceerd worden met wie je moet spelen, aldus Condrey van ontwikkelaar Sledgehammer.


Ook zullen er geen swastika’s (hakenkruizen) te zien zijn in de multiplayer, wel in de singleplayer. De reden dat hiervoor gekozen is, blijkt een vorm van een balans voor authenticiteit en respect voor de 100 miljoen gesneuvelden in de Tweede Wereldoorlog. De ontwikkelaar heeft een militair historicus in dienst die zorgt dat onder andere het iconische logo op een authentieke manier wordt gebruikt en respectvol naar de historisch correcte gebeurtenissen uit die tijd.
It may be one of the topics we wrestle with the most. In campaign, we need to balance the authenticity with the respect for the fact 100 million people died in the darkest days of humanity. So, you will see the swastika in the campaign, using our military historian to make sure it’s authentic, tasteful and respectful.
Maar nogmaals over de multiplayer, Sledgehammer vindt dat de community samen moet spelen, zonder dat swastika’s nog een emotionele lading krijgen bij een deel van de spelers over de hele wereld.
But in our global community of multiplayer and zombies players, we’ve chosen deliberately not to include that. We want the community to play together. We want to be respectful of local customs and laws around the world. And frankly it’s a dark symbol with a lot of emotion behind it we don’t feel matches our multiplayer experience.
Vind je dit aparte keuzes of toch wel begrijpelijk? Laat het weten in de reacties!

Call of Duty: WWII verschijnt op 3 november voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.