Gamersnet.nl

Mensen kijken minder naar grote YouTubers

Grote YouTubers klagen al maandenlang dat hun kijkcijfers dalen. Zij gaven de schuld aan YouTube’s nieuwe algoritme voor aanbevolen video’s, dat inhoudsloze filmpjes met clickbait-titels prominenter naar voren zou schuiven. Hoewel YouTube zo’n algoritmewijziging zelf ontkent, ondersteunen cijfers van SocialBlade wel de klachten over verdwijnende kijkers.

Uit statistieken van SocialBlade blijkt dat de kijkcijfers in de tweede helft van 2016 zo’n 5 tot 7 procent gedaald zijn ten opzichte van de eerste helft. Tussen juli en september was zelfs een daling van 10 procent te bespeuren.

YouTube beweert dat de cijfers niet kloppen, maar SocialBlade gaat daar tegenin. Volgens community manager Danny Fratella zijn de cijfers gebaseerd op data die direct afkomstig is uit YouTube’s eigen API. Fratella legt uit:

I started by pulling daily view/sub growth data from January 1, 2016 – November 30, 2016 for every channel with more than 10 million subscribers. From there, I weeded out channels that weren’t actually YouTube personalities; accounts managed by record labels (like VEVO channels) and television studios (like The Ellen Show), primarily. That left us with 49 of the biggest channels on YouTube.
Waar de dalende kijkcijfers aan te wijten zijn, is vooralsnog een raadsel.