Gamersnet.nl

Super Mario Run verbreekt downloadrecord Pokémon GO

Super Mario Run kent een vliegende start. Uit een analyse van Apptopia blijkt dat de game op zijn releasedag maar liefst 2,85 miljoen keer gedownload is. De rode loodgieter rent Pokémon GO daarmee keihard voorbij, want dat spelletje werd in hetzelfde tijdsbestek “slechts” 900.000 keer binnengehaald.

Daarbij dient aangetekend te worden dat de downloads van Pokémon GO na de launchdag snel toenamen, want na drie dagen stond de teller al op 5,6 miljoen. Dat kwam waarschijnlijk doordat Pokémon GO een nogal rommelige launch kende, die bovendien niet in alle landen gelijktijdig plaatsvond.

Mario kachelt echter ook lekker door, want een data-analist van SensorTower beweert dat de game in de 24 uur na de launch maar liefst 5 miljoen keer gedownload werd. Daarmee verdiende Nintendo naar schatting zo’n 5 miljoen dollar.

Toch is de aandelenkoers van Nintendo sinds de release met 4,2 procent gedaald. DeNA Co., de ontwikkelaar van de game, zag zelfs een daling van 6,8 procent in zijn koersen. Dat zou te wijten kunnen zijn aan Super Mario Runs verdienmodel, waarbij je eenmalig een tientje betaalt om alle levels vrij te spelen. Mogelijk realiseerden investeerders zich plotseling dat er op de lange termijn niets te verdienen valt met microtransacties, en besloten ze daarom hun aandelen te verkopen.

Als de cijfers van SensorTower kloppen, verdient Nintendo ongeveer 1 dollar per download. Dat zou betekenen dat slechts één op de tien spelers het volledige spel aanschaft. Daarbij dient aangetekend te worden dat de eerste levels een aardige replay-waarde hebben, dus mogelijk besluiten huidige bezitters later alsnog om de volledige versie aan te schaffen.

Super Mario Run is nu te downloaden in de App Store. Het spel heeft momenteel een gemiddelde reviewscore van 2,5 ster en wordt vooral bekritiseerd om zijn relatief hoge prijs.