De originele Uncharted-games op de PlayStation 3 bevatten motion control-functies. Zo was het mogelijk om een granaat te gooien door je controller te kantelen en ook waren er onderdelen waarbij je op een boomstam moest balanceren met bewegingen van je Sixaxis. Veel spelers verwelkomden deze toevoegingen niet met open armen, maar uit een recent interview blijkt dat het nog veel erger had gekund.
Lead Animation Director Jeremy Yates vertelde dat Uncharted: Drake’s Fortune oorspronkelijk een onderwaterlevel bevatte dat volledig werkte met motion controls. In dit level ging Drake scubadiven en jij moest hem besturen door de controller te kantelen. Yates vond dit erg tof:
It was really interesting. To me, that was the most successful [example of motion control] I think that we had tried.Uiteindelijk besloot Naughty Dog dit level toch te schrappen:
We kind of adopted the mentality that we just want to do what’s best for the game. You know, if there’s any pressure to get this feature in, or use the move controller, or something else… if it doesn’t fit our game, we’re not gonna do it.In Uncharted: The Nathan Drake Collection zijn alle motion control-functies verwijderd. Deze bundel ligt nu in de winkels en dat hij zeker je geld waard is, kon je eerder al lezen in onze review.