Gamersnet.nl

Microsoft overwoog Xbox gratis weg te geven

Oddworld: Munch’s Oddysee was één van de games die in 2001 gelijktijdig met de originele Xbox verscheen. Ontwikkelaar Oddworld Inhabitants heeft tijdens het ontwikkelproces van de console dus vaak contact gehad met Microsoft en veel meegekregen over de interne worstelingen binnen het bedrijf. In een nieuw interview doet Lorne Lanning, de mede-oprichter van Oddworld Inhabitants, een boekje open over Microsofts initiële plannen voor de Xbox.

Lanning laat weten dat Microsoft op een bepaald moment overwoog om de Xbox aan iedereen gratis weg te geven. Dit idee sprak Lanning destijds erg aan:

At the time, Xbox thought that the core market was going to be casual. They were going to be the casual gamers’ machine. Now, that’s why they approached us because they said “we think you’ve got something that competes in that Mario space and we think Mario’s the thing to kill. We see that space. We want that audience. We love Oddworld so why don’t you get on this bandwagon? And we might give the box away.” So now we’re like, “look, if you’re going to give the box away, you’re going to win. If you’re going to win, we want to be on board.”
Seamus Blackley, één van de makers van de originele Xbox, laat weten dat interne gesprekken alle kanten opgingen. Sommigen wilden de console gratis maken, anderen wilden dat de Xbox te zijner tijd op Windows ging draaien. Dit laatste leek Lanning niet zo’n goed idee, gezien het negatieve sentiment dat in de industrie rond Windows bestond:
You got the brand that everyone resents having to buy, how’s that going to work in the entertainment industry? See, we don’t need your OS in the entertainment industry. We don’t need shit from you in the entertainment industry. In fact, if anything you do runs like fucking Windows, we don’t want anything to do with it, right?
Duidelijke woorden van Lanning, die bovendien illustreren dat Microsoft destijds nog weinig voorstelde in de game-industrie (welke kleine ontwikkelaar zou anno 2015 nog zo tegen de grootmacht uit Redmond druven praten?). Toch laat Lanning weten dat hij en zijn team de Xbox vanaf het begin hebben verdedigd:
There was a lot of resistance; it was, ‘Microsoft Game Studios? Fuck Microsoft!’ And we went around the world defending them. We said, “Look, this is about building better environments for developers so that you can get better games at cheaper prices and developers can stay in business longer.”
Het vervolg van dit verhaal is bekend: uiteindelijk besloot Microsoft de Xbox niet gratis te lanceren. Ook het idee om Windows uit te brengen voor het apparaat werd in de prullenbak gegooid, al waren er tot de komst van de Xbox One nog voorstanders van dit plan.

Het is bijna onvoorstelbaar om te bedenken hoe de consolemarkt er nu uit had gezien wanneer Microsoft de Xbox in 2001 gratis had weggegeven. Zou PlayStation volledig weggeconcurreerd zijn? Of zou de strategie financieel irrealistisch blijken en uiteindelijk het faillissement van Microsoft betekenen? We zullen het nooit weten.