Het is met de komst van de PlayStation 4 en Xbox One meer dan ooit een heet hangijzer; de resolutie en framerate van consolegames. In tegenstelling tot bij veel andere titels zullen de PlayStation 4- en Xbox One-versie van Assassin’s Creed: Unity geen verschillen kennen in framerate en resolutie. Beide versies zullen namelijk draaien op een resolutie van 900p en met dertig frames-per-seconde.
Hiermee draaien de PlayStation 4- en Xbox One-versie van Assassin’s Creed: Unity op exact dezelfde resolutie en framerate als Assassin’s Creed IV: Black Flag bij de release vorig jaar deed op deze consoles. Saillant detail is echter dat de PlayStation 4-editie van Black Flag na release een patch ontving waarin de resolutie verhoogd werd naar 1080p. Of we in de toekomst ook een dergelijke update mogen verwachten voor de PlayStation 4-versie van Unity liet Ubisoft zich niet uit.
Vincent Pontbriand, senior producer van Unity, heeft dit laten weten in een interview met het Britse Videogamer en de reden die hij hiervoor geeft is op zijn zachtst gezegd opvallend. Volgens hem zijn de framerate en resolutie van Assassin’s Creed: Unity op zowel PlayStation 4 als Xbox One hetzelfde omdat men hiermee hoopt discussie over dit onderwerp te voorkomen. Daarnaast laat hij weten dat niet de GPU van de consoles, maar de processor de bottleneck is bij de ontwikkeling van Unity:
We decided to lock them at the same specs to avoid all the debates and stuff.Wil je meer weten over Assassin’s Creed: Unity? Check dan onze nieuwe preview!Technically we’re CPU-bound. The GPUs are really powerful, obviously the graphics look pretty good, but it’s the CPU [that] has to process the AI, the number of NPCs we have on screen, all these systems running in parallel.
We were quickly bottlenecked by that and it was a bit frustrating, because we thought that this was going to be a tenfold improvement over everything AI-wise, and we realised it was going to be pretty hard. It’s not the number of polygons that affect the framerate. We could be running at 100fps if it was just graphics, but because of AI, we’re still limited to 30 frames per second.