De tijd dat singleplayer en multiplayer strikt van elkaar gescheiden werden, is voorbij. Racegames als Need for Speed begonnen met de integratie van multiplayer in de singleplayer-ervaring en dit jaar zien we dat ook open wereld-games als Watch_Dogs hetzelfde trucje uithalen. Volgens Ken Lobb, creative director bij Microsoft Game Studios, staat de nieuwe Crackdown eenzelfde lot te wachten.
In de eerdere Crackdown-games was het al mogelijk was om met één druk op de knop een tweede speler in de wereld te plaatsen, maar dit onderbrak de gameplay wel voor enkele seconden. Daar komt met de nieuwe Crackdown een einde aan, vertelt Lobb:
Crackdown was one of the first drop-in, drop-out co-op games, but we’re going more towards ‘there’s just the game. You’re playing the game, it’s single, it’s co-op, it’s a mash-up. Choose at will in the game, instead of hiding behind menus and loads and lobbies. Just make the gameplay as if it’s one big thing.Behalve onderstaande CGI-trailer hebben we vooralsnog niets gezien van de nieuwe Crackdown. Hopelijk komt daar spoedig verandering in.