Gamersnet.nl

Watch_Dogs op PlayStation 4 900p, Xbox One 792p; beide draaien op 30fps

Hoewel onlangs nog op de website van Sony verscheen dat Watch_Dogs op de PlayStation 4 een resolutie van 1080p zou kennen en een framerate van 60 frames-per-seconde, blijkt dat deze claim inmiddels niet voor niets van Sony’s website is verdwenen. Ubisoft heeft namelijk zowel de resolutie als de framerate waarop de PlayStation 4- en Xbox One-versie van Watch_Dogs zullen draaien bekendgemaakt en 1080p en 60fps blijken bij lange na niet gehaald te worden.

Haal je de PlayStation 4-versie van Watch_Dogs in huis, dan zal je het namelijk moeten doen met een resolutie van 900p. Opteer je voor de Xbox One-editie, dan ben je met een resolutie van 792p nog iets verder verwijderd van ‘Full HD’. De framerate van beide varianten blijft, evenals bij veel andere spellen, steken op 30 frames-per-seconde.

Jonathan Morin, creative director van Watch_Dogs laat weten dat resolutie en een stabiele framerate belangrijk zijn, maar dat er ook andere aspecten van belang zijn bij een game als Watch_Dogs. Zo hecht Ubisoft Montreal waarde aan de dynamische wereld van Watch_Dogs, wat de nodige resources kost:

Resolution is a number, just like framerate is a number. All those numbers are valid aspects of making games. But you make choices about the experience you want to deliver. In our case, dynamism is everything. Exploration and expression are everything. You want to have a steady framerate, but you want to have dynamism at the core of the experience. The same goes with resolution. People tend to look at corridor shooters, for example, where there’s a corridor and all the effects are on and it’s unbelievable, and they forget that if you apply those same global effects to an open city with people around and potential car crashes and guys in multiplayer showing up without warning, the same effect is applied to a lot of dynamic elements that are happening in every frame. So it becomes magnified in cost.
Het uitstel van Watch_Dogs had dan ook nooit als doel om de resolutie van de game op te krikken. De tijd is gebruikt om een dynamischere wereld neer te zetten, waarbij Ubisoft als streven heeft de speler nooit teleur te stellen in hoe de game op zijn acties reageert. Dit behoort, aldus Morin, tot de ‘ziel van Watch_Dogs’ en een goede uitwerking hiervan heeft dan ook meer prioriteit dan een hogere resolutie:
The effort was split on continuing dynamism and making sure players can express themselves through hacking without ever being disappointed in how the game responds to them, whether it’s visually or through gameplay. That’s important. Resolution has nothing to do with that. That’s why stuff like resolution can scale a bit down so that we never compromise the soul of Watch Dogs.