Gamersnet.nl

Sony heeft virtual reality-bril Project Morpheus onthuld

Sony Computer Entertainment heeft gisteren tijdens haar presentatie op de Games Developers Conference te San Francisco de geruchten omtrent een virtual reality-bril bevestigd, want het bedrijf onthulde daar Project Morpheus.

Voor nu is Project Morheus nog een werknaam en het apparaat zit nu nog in de prototypefase, waardoor de virtual reality-bril voorlopig nog niet zal verschijnen voor consumenten. De bril moet gaan werken met de PlayStation 4, waarbij je natuurlijk in een virtuele wereld kunt belanden en op die manier games kunt spelen. Het apparaat genereert verschillende beelden links en rechts, waardoor je omgevingen volledig in 3D ziet.

At SCE we view innovation as an opportunity to build on our mission to push the boundaries of play. Project Morpheus is the latest example of innovation from SCE, and we’re looking forward to its continued development and the games that will be created as development kits get into the hands of content creators.
Naast het (voorlopige) ontwerp, dat onderaan dit nieuws te bewonderen is, heeft Sony nog diverse details bekendgemaakt. De aansluiting van Project Morpheus wordt gedaan via HDMI en USB, maar hoewel het apparaat nu nog verbonden is met een kabel, zegt Sony dat de virtual reality-bril draadloos wordt in de toekomst. Zo maakt Project Morpheus ook gebruik van een Full HD-scherm, heb je de mogelijkheid tot een kijkhoek van 90 graden en gebruik je op de PlayStation 4 de PlayStation Camera en PlayStation Move om je bewegingen te detecteren. Bovendien meldt Sony dat de lenzen op de bril niet kunnen beslaan en dat de bril zelf niet zo zwaar is.
With sight, in order to achieve presence, hi-rez and a high framerate display is needed. Specialized optics are also a must, and Sony’s experience in that area should help matters. Sound is also very important with VR, Marks continued, as it’s important for things to sound identical to real world counterparts.
Project Morpheus moet zich volgens Richard Marks, van Sony Magic Lab, op zes fronten gaan focussen: controle, zicht, geluid, gebruiksgemak, content en tracking. De ervaring van beeldtechnologie en optische technologien die Sony heeft worden gebruikt voor het zicht, de tracking en besturing worden gedaan door de PlayStation Camera en Move en het geluid wordt verbeterd middels 3D-technologie om de immersie aan te passen. Ook wil Sony dat de bril comfortabel zit en direct te gebruiken is en tot slot hebben diverse bedrijven zich aangemeld voor de content, waaronder Crytek, Epic Games, Unity en Autodesk.
We think the tracking will be one of the metrics that judges how good your VR is. We want it to be easy for people. It has to be plug and play, and comfortable.
Tijdens de beurs worden al demo’s met Project Morpheus getoond met de games Thief en EVE Valkyrie en ontwikkelaars kunnen binnenkort met de virtual reality-bril gaan werken. Shuhei Yoshida, baas van Sony Worldwide Studios, noemt Project Morpheus nu al een hoogtepunt. Ze zijn al drie jaar bezig om dit apparaat te ontwikkelen en virtual reality flink te verbeteren en ermee grenzen te verleggen. Volgens hem is virtual reality voor veel gamers al jaren een droom en het komt er nu toch echt aan.

Een releasedatum voor Project Morpheus is nog niet gegeven.

[SCREENSHOTS]