Gamersnet.nl

‘Resolutie van 1080p lastiger op Xbox One dan op PlayStation 4’

Het is al voorgekomen, next-gen games die op de PlayStation 4 op een resolutie van 1080p draaien, terwijl de Xbox One-editie het soms moet doen met 900p, of zelfs 720p. Waar ligt dit aan? Ontwikkelaar Rebellion, die Sniper Elite 3 momenteel in productie heeft, geeft uitleg omtrent dit fenomeen.

Volgens Jean-Baptiste Bolcato, senior producer van Sniper Elite 3, is de Xbox One complexer om de maximale kracht uit de console te halen en dat ‘probleem’ ligt volgens hem bij het eSRAM. Bolcato zegt dat het eSRAM gemakkelijk te gebruiken is, maar dat het te klein is om alles in 1080p te krijgen. Het heeft een kleine buffer, zodat je het in stukjes moet knippen, aldus Bolcato.

It was clearly a bit more complicated to extract the maximum power from the Xbox One when you’re trying to achieve 1080p. I think eSRAM is easy to use. The only problem is … Part of the problem is that it’s just a little bit too small to output 1080p within that size. It’s such a small size within there that we can’t do everything in 1080p with that little buffer of super-fast RAM. It means you have to do it in chunks or using tricks.
Hij legt verder uit dat de Xbox One meer een multimedia machine is, meer hub-centric waardoor het apparaat complexer in elkaar zit. De PlayStation 4 is dan weer minder een multimedia hub, Bolcato noemt de console van Sony ‘just a games machine’ en hij zegt dat de PlayStation 4 iets krachtiger is.
The Xbox One is a bit more multimedia, a bit more hub-centric so its a bit more complex. There’s stuff you can and can’t do because it’s a sort of multimedia hub. PS4 doesn’t have that. PS4 is just a games machine. It’s a bit more powerful.
Het lijkt een compleet omgekeerde wereld, want in de tijd van de PlayStation 3 en Xbox 360 was het Sony’s apparaat om moeilijker mee te werken. Bolcato zegt dat de Xbox One niet per se ver achter ligt qua kracht, maar de eerste maanden waren een hel om de console van Microsoft onder handen te nemen. Nu kan Rebellion er prima mee werken.
Now it seems like everything has reversed, but it doesn’t mean it’s far less powerful – it’s just a pain in the ass to start with. We are on fine ground now but the first few months were hell.
Bovendien komt Microsoft met nieuwe SDK’s, waardoor de Xbox One gemakkelijker en sneller is om mee te werken, om hopelijk de 1080p vlugger te bereiken.