Gamersnet.nl

Bleszinski: verandering DRM-beleid Microsoft te danken aan Sony, niet gejank op internet

De game-industrie stond op zijn kop toen Microsoft gisteren bekendmaakte haar beruchte DRM-beleid te laten vallen. Sinds deze radicale koerswijziging is de populariteit van Microsoft hard gestegen en dat weerspiegelt zich in de pre-order-cijfers. Maar gamers die zichzelf nu op de schouder kloppen en menen dat hun gemeenschappelijke protesten doorslaggevend zijn geweest voor Microsoft, hebben het mis volgens Gears of War-bedenker Cliff Bleszinski.

Bleszinski, die eerder nog het DRM-beleid van Microsoft verdedigde, meent dat de koerswijziging van de Xbox One te danken is aan Sony en niet aan “het gejank op internet”:

Sony forced Microsoft’s hand, not the internet whining. At the end of the day many hardcore dislike what was attempted. You can’t do well in that space with many of your core unhappy. Especially when users have a choice. The nature of capitalism encourages competition and Sony played into that.
Dankzij de beleidswijzing verdienen uitgevers geen geld meer aan de verkoop van tweedehands games. Dat lijkt voordelig voor de consument, maar dat is het volgens Bleszinski niet. Volgens hem zullen uitgevers nu naar andere, minder fraaie manieren gaan zoeken om het misgelopen geld te verdienen. Een duidelijk ontevreden Bleszinski vertelt:
Brace yourselves. More tacked on multiplayer and DLC are coming. You’re also about to see available microtransactions skyrocket. You’re going to see digital versions of your favorite games with added ‘features’ and content to lure you to digital over disc based. ‘Do whatever it takes to keep that disc in that tray’ is the mantra of developers in a disc based world,” Bleszinski went on. I want *developers* who worked their asses off to see money on every copy of their game that is sold instead of Gamestop. Fuck me, right?
Vind jij dat Bleszinski een punt heeft? Laat het ons weten in de reacties!