Gamersnet.nl

Microsoft: online check-in Xbox One gerechtvaardigd door populariteit online multiplayer

Het deed veel stof opwaaien: de mededeling dat spelers in elk geval eenmaal per 24 uur de Xbox One online moeten hebben om een authenticatieproces te doorlopen. Het is minder heftig dan de eerdere geruchten van een ‘altijd online’-beleid, maar het schept toch wel een kleine verplichting om in elk geval af en toe online te zijn.

Volgens Phil Spencer van Microsoft Game Studios is deze aanpak volledig gerechtvaardigd door de populariteit van online multiplayers vandaag de dag. Spencer vertelde:

What we’re seeing in games […] is online community gaming is becoming a predominant way that people play. You see so many of these large games that are out there that rely on and are kind of made by the connection people have with their friends, and how they play cooperatively and competitively with the millions of people on Xbox Live and other ecosystems. It’s a predominant form of gaming today.
Spencer redeneert dat de meeste gamers toch wel online spelen met vrienden, in plaats van alleen aan de slag gaan met een singleplayer. Volgens hem is het concept van een online check-in ook geen hele grote stap in vergelijking tot diensten als iTunes of Steam.

De visie op multiplayer versus singleplayer lijkt wat kort door de bocht, aangezien er nog volop games zijn die vooral leunen op een (verhalende) singleplayer. De mening dat een online check-in niet veel verschilt van diensten als iTunes en Steam lijkt een stuk logischer, toch?