Gamersnet.nl

Xbox Live Achievements veranderen; nieuwe uitdagingen, beloningen en meer

Microsoft heeft het systeem van Achievements behalen op de schop genomen, onder andere door het toevoegen van uitdagingen die niet van invloed zijn op je Gamerscore. De wijzigingen moeten ervoor zorgen dat ontwikkelaars meer interessante, complexe en uitdagende doelstellingen en beloningen aan hun producten kunnen verbinden. En dit gaat verder dan alleen de afdeling games…

Zo kunnen video en muziek apps ook Achievements bevatten, maar deze voegen geen punten toe aan je Gamerscore. In plaats daarvan zijn andere bonussen te verdienen, bijvoorbeeld digitale artwork of ‘sneak peek’ content. Bij games kan je bij non-Gamerscore Achievements denken aan beloningen in de vorm van vroege toegang, gratis verlenging van een betaalde dienst, een tijdelijke boost qua vaardigheden van je personage en nieuwe mappen of characters om vrij te spelen.

Door deze nieuwe aanpak worden Achievements (hoofdletter A) verdeeld in twee categorieën: challenges en achievements (kleine a). Een achievement is beschikbaar vanaf de lancering van een game en kan op elk gewenst moment behaald worden. Het kan je Gamerscore en andere beloningen opleveren en lijkt dus het meeste op het huidige systeem. Een challenge is meer een gelegenheid om een doelstelling te bereiken, wat binnen een bepaalde periode moet gebeuren en wat niet van invloed is op je Gamerscore. Hierbij valt te denken aan een challenge voor een hele community om een bepaald aantal kills te behalen in een week tijd.

Zowel achievements als challenges verschijnen straks in je lijst met Achievements en het is zelfs mogelijk dat er een korte video-opname te zien is van het moment waarop je ze bereikt hebt.

Beide typen Achievements worden vanuit de cloud aangestuurd, wat betekent dat ontwikkelaars eenvoudig nieuwe Achievements kunnen toevoegen na de launch van een game. Je kunt dan aan je Gamerscore blijven werken zonder dat je per se DLC moet kopen. Ontwikkelaars kunnen hiermee makkelijk inspelen op trends in een game en zo populaire acties belonen via een achievement of challenge. Ontwikkelaars kunnen ook eenvoudig spelers vragen om zelf met ideeën te komen voor Achievements in een spel.