Gamersnet.nl

Digital Foundry: GPU PlayStation 4 50% krachtiger dan die van Xbox One

Tijdens de persconferentie van Microsoft waarin de Xbox One werd onthuld, ging het bedrijf uit Redmond niet diep in op de precieze hardwarespecificaties. Zo kregen we wel te horen dat de console een processor met acht kernen bezit, 8GB DDR3 RAM en een 500GB HDD bevat, maar dieper werd er niet ingegaan op deze onderdelen. Digital Foundry, de technologisch goed onderlegde tak van het Britse Eurogamer, heeft echter meer gegevens weten te bemachtigen van de Xbox One en heeft deze voor het gemak vergeleken met die van de PlayStation 4.

Op het gebied van de grafische hardware liet een medewerker van Microsoft per ongeluk weten dat de GPU van Microsofts console 768 operations per clock haalt. Hieruit kan volgens Digital Foundry, gegeven de architectuur van de One, gehaald worden dat de Xbox One 12 compute units bevat die ieder 64 operations per clock halen. Hiermee wordt duidelijk dat de PlayStation 4, welke 18 van deze compute units bevat, vijftig procent meer aan grafisch vermogen bevat.

Het andere verschil tussen de twee consoles zit in het RAM-geheugen. Waar de Xbox One 8GB DDR3 RAM-geheugen bevat, heeft de PlayStation 8GB GDDR5. Waar het DDR3-geheugen als voordeel heeft dat het wat energiezuiniger is en over een lagere latency beschikt, kan het GDDR5-geheugen data veel sneller werken, een element dat zeer belangrijk is voor de grafische performance. Daarnaast heeft het uitgebreide OS van de Xbox One, met drie besturingssystemen, ook zijn keerzijde: het verbruikt namelijk maar liefst 3GB RAM.

Dat de PlayStation 4 8GB aan GDDR5 RAM-geheugen bevat, blijkt echter ook het resultaat van een gedurfde gok van Sony. Ten tijde van de ontwikkeling van beide consoles leek het er op dat slechts 2GB GDDR5 aan RAM-geheugen in consumentenproducten gebruikt kon worden. Dit bleek echter niet bezwaarlijk voor het Japanse bedrijf en men zette zijn geld op gebruik van GDDR5 geheugen.

Nadat modules met een hogere dichtheid beschikbaar werden, bleek dat ook 4GB GDDR5 RAM een mogelijkheid was. Ten tijde van de onthulling van de PlayStation 4 bleek zelfs dat 8GB GDDR5 RAM ook een mogelijkheid bleek. Dit verklaard ook het feit dat veel ontwikkelaars niet wisten dat de PlayStation 4 8GB GDDR5 RAM bevatte en dat de demo van Killzone: Shadowfall maar 4GB RAM van de PlayStation 4 gebruikt.

Doordat Microsoft zijn focus had gelegd op het maken van een multimedia-apparaat, had het niet de luxe om een dergelijke gok te kunnen maken. Het bedrijf moest met zekerheid een grote hoeveelheid RAM in de Xbox One kunnen stoppen om onder andere uitgebreide webfunctionaliteiten van de nieuwe Xbox mogelijk te maken. Het gevolg hiervan was wel dat men moest kiezen voor het minder goed presterende DDR3 RAM.

Uiteindelijk draait het er bij iedere console echter niet om hoeveel brute kracht zij bezitten, maar om de games die van het apparaat uitkomen. Op dat gebied lijkt het voor beide consoles wel goed te komen. Waar PlayStation 4-fans uit kunnen kijken naar onder andere inFamous: Second Son, Driveclub en Killzone: Shadowfall, wachten Xbox One-fans vol verwachting op Forza Motorsport 5, Quantum Break en nog dertien andere exclusives.